Nak turunkan berat badan? Ini yang kamu perlu tahu.

 .

Secara ringkasnya ini adalah basic guidelines untuk bagi korang lebih cepat turun berat.
.
Ada yang kata beria-ia tahan lapar sebab nak bagi berat tu turun lagi cepat. Penyudahnya, kepala jadi pening and muntah-muntah sebab perut kosong takde tenaga. Ahkak jugakkkk yang salah.
.
Jangan terpedaya dengan berat pada skala penimbang semata-mata. Kadang-kadang berat kat skala hanya turun 1kg sebulan, padahal kalau check berat lemak dah turun 10%! Kena ingat, misi kita nak kurangkan lemak, bukan kurangkan otot. Kalau korang berlapar, otot akan mengecut. Bila otot mengecut, tenaga jadi kurang, badan jadi lemah. No point lah badan kurus tapi kecut, muka pucat. Nak buat apa?
.
Yang penting elakkan makanan manis. Ini paling utama.
Selebihnya boleh baca dalam gambar di bawah.

Diana Ishak
Read more

Hormon kegembiraan

Dalam GC Plus ada herba yang meransang hormon kegembiraan.
Haaaa, gitu. Apakebendanya hormon kegembiraan ni?

 


.


Hormon kegembiraan ini kita panggil Serotonin.
Serotonin ni sebahagian besarnya ada kat otak, usus dan platelet darah. Serotonin mengekalkan keseimbangan mood, dan kekurangan serotonin membawa kepada kemurungan/kesedihan/mood swing.
.
Kemurungan/kesedihan/tekanan perasaan semua tu adalah punca yang menyebabkan hormon lapar (Ghrelin) meningkat. Sebab tu bila kita sedih, marah, tension - kita cenderung nak makan je kejenya. Jadi, bila GC Plus meransang penghasilan serotonin, secara tak lansung ia menghalang pembentukan hormon Ghrelin.
.
Apa lagi yang serotinin ni boleh buat?
.
✔ Kebanyakan serotonin ada dalam saluran gastrousus di mana ia mengawal fungsi usus dan pergerakan. Sebab tu siapa makan GC Plus sangat lawas ke tandas dan mengurangkan kekembungan.
.
✔ Serotonin juga ada dalam otak. Iamemainkan peranan penting dalam keseimbanga mood.
.
✔ Serotonin juga ada dalam platlet darah bermakna ia membantu dalam pembentukan darah beku (menghalang darah dari mengalir tak henti-henti bila luka).
.
✔ Kalau korang makan sesuatu yang 'toksik', lebih serotonin akan dihasilkan dalam usus untuk mengusir 'toksik' dalam bentuk cirit-birit. Peningkatan tahap serotonin ini juga menyebabkan loya. Sebab tu ada pengguna GC Plus yang kerap ke tandas sebab korang banyak makan makanan yang 'toksik' iaitu lemak! Dan some pengguna GC Plus akan alami pening dan loya, ini pun disebabkan serotonin dihasilkan dengan banyak.
.
Ada yang nak try GC Plus?
Whatsapp kami sekarang 012-7728976.

 

Diana Ishak
Read more

Kitaran haid yang tak teratur

 

 .

Ramai wanita mengalami kitaran haid yang tidak teratur kadang-kadang dalam hidup mereka.👩
Pil diet termasuk dalam kategori ini, dan sering menyebabkan kitaran haid kucar-kacir, namun ia bersifat sementara.

Apa kaitan 💊 pill diet dan irregular periods?

Ok, macam ni.
Bila badan tiba-tiba mula berkerja dengan cepat untuk membakar lemak, kehilangan lemak akan berlaku lebih cepat dari biasa.
Ini menyebabkan hormon kesuburan terganggu yang diakibatkan oleh kehilangan estrogen secara mendadak.
Jadi, untuk yang baru menggunakan GC Plus, gangguan kitaran haid ni memang dijangkakan kerana GC Plus bertindak untuk meningkatkan metabolisme. Jadi, jangan risau, it will slowly return to normal cycles.

Sebenarnya, kalau bukan sebab GC Plus pun, kitaran haid ni memang boleh jadi kucar-kacir atas sebab yang lain, antaranya :

🏋🏻 Terlalu kuat bersenam. Pernah dengar tak pelari marathon 🏃🏻 kerap dapat kitaran haid yang tak teratur? Ini bukan auta tapi fakta tau. Latihan (sukan/senaman) 🏋🏻 yang ketat ditambah pula dengan lemak badan yang rendah memberikan tekanan pada badan. Tekanan ini memberitahu otak kita untuk berhenti menghasilkan hormon kesuburan.

💊 Mana-mana ubat yang melibatkan hormon seperti ubat tiroid, steroid, atau dopamin - boleh mempengaruhi period.

🐛 Terdedah dengan pesticide. Selalunya mereka yang rutin berkebun atau bekerja di makmal terdedah dengan risiko ini. Pesticide menyekat hormon dalam badan menjadikan sistem endokrin susah berfungsi dengan betul.

😩 Stress/tekanan.

👩‍❤️‍👩 Pengambilan pil kawalan kelahiran (birth control).

👵🏻 Menghampiri waktu menopos.

😴 Tidur yang tak cukup.

💤 Otak menghasilkan hormon melatonin untuk memberi isyarat kepada badan bahawa sekarang adalah masa untuk tidur. Tapi bila kita travel ke negara lain yang zon masanya tak sama dengan negara kita, badan yang sepatutnya sudah mula hasilkan melatonin (kerana sepatutnya sudah malam waktu tidur), akan menyekat hormon kerana di lokasi baru ianya masih waktu siang. Perubahan hormon ini buatkan period terganggu.

Diana Ishak
Read more

Haid tak datang berbulan-bulan. Normal?

Kitaran haid yang normal adalah 28 hari.
Kalau tercepat atau terlambat pun tak sepatutnya melebihi tujuh hari. Pendarahan haid dianggap tidak teratur jika ia berlaku lebih kerap daripada setiap 21 hari atau pendarahan ambil masa lebih dari 8 hari.

Dalam kebanyakkan kes, haid yang tak teratur adalah disebabkan "anovulation", suatu keadaan di mana ovulasi tak berlaku semasa kitaran haid yang biasanya disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon yang sangat teruk. Selalunya ini ada kaitan dengan masalah kesuburan hingga susah untuk hamil. Tapi, kadang-kadang kitaran haid yang tak teratur mungkin juga disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon yang biasa-biasa saja. Maksudnya, ovulasi berlaku tapi proses ovulasi berbeza dari bulan ke bulan. Itulah sebab kenapa ada masanya terlambat datang haid, atau terawal, ataupun datang 2 kali dalam sebulan. Selalunya kitaran sebegini hanya bersifat sementara.

Faktor-faktor berikut boleh menyebabkan haid yang tak teratur :

1. Bersenam dengan kadar yang melampau.

2. Berdiet secara mendadak.

3. Tertekan atau kegelisahan boleh mendatangkan ketidakseimbangan hormon dan menggangu kitaran haid.

4. Pil perancangan boleh buatkan tempoh kitaran menjadi lebih singkat, atau menyebabkan anda terlepas tempoh atau kurang/lebih kerap tempoh kitaran haid.

5. PCOS. Keadaan di mana terbentuknya cyst pada ovari yang menggangu proses ovulasi. Di samping kesuburan terganggu, pengidap berpotensi mendapat diabetis dan sakit jantung dalam jangka masa panjang.

6. Tiroid. Masalah tiroid juga menyebabkan gangguan kitaran haid jika tahap darah hormon tiroid terlalu rendah atau terlalu tinggi.

7. Umur. Semakin meningkat usia (atau semakin mendekati menopos), kitaran haid akan ada sedikit gangguan.

 .

 .

Bahan-bahan di dalam gambar bagus untuk memperbetulkan kitaran haid. Perlu diambil dalam kuantiti yang dibenarkan saja. Kedua-kedua GC Plus dan Nutrijuice ada bahan-bahan ini, dan diformulakan untuk tujuan itu.

Diana Ishak
Read more

Antara Punca Kenapa Berat Badan Bertambah Walaupun Berdiet

 

 .

Dalam keseronokkan pengguna yang dapat menurunkan berat badan selepas ambil GreenAard, ada juga segelintir yang mengadu berat badan bertambah 1-2kg.

Kenapa jadi macam ni?

Kalau anda ambil makanan berkalori lebih banyak dari biasa atau berhenti bersenam, jangan buat-buat terkejut kalau nampak nombor pada penimbang berat semakin lama semakin bertambah. Tapi, macamana pulak kita kawal makan, makan hanya makanan berkhasiat, bersenam secara rutin dan juga ambil GreenAard, tapi berat badan tetap naik. Pelik kan?

 .

1. Tak cukup tidur.
Tak cukup tidur atau tidur lewat akan menyebabkan perubahan hormon dalam badan. Perubahan hormon akan membuatkan anda merasa sentiasa lapar dan lambat rasa kenyang. Inilah yang membuatkan anda sentiasa ada rasa hendak mengunyah setiap masa. Selain dari itu, apabila anda tidur lewat, kebarangkalian untuk anda mendapatkan snek malam (supper) adalah tinggi. 

 .

2. Stress
Apabila kita merasa tertekan, badan akan bertukar ke mode survival, lalu hormon kortisol iaitu hormon tekanan akan dirembeskan. Hormon ini akan menyebabkan anda sentiasa berasa lapar. Dan selalunya, dalam keadaan tegang begitu, anda lebih cenderung untuk mengambil makanan berkalori tinggi.

 .

3. Ubat Antidepressan
Kalau anda ada mengambil ubat-ubatan antidepressan, cubalah berbincang dengan doktor sekiranya dia ada alternatif lain bagi menggantikan ubat tersebut kerana antidepressan sememangnya akan memberikan kesan pertambahan berat badan. 

 .

4. Steroid
Steroid sememangnya diketahui akan menyebabkan pertambahan berat badan. Ia menyebabkan anda sentiasa berselera untuk makan dan ia juga menyimpan air dalam badan dengan banyak. Steroid juga akan menyimpan lemak disekitar muka, leher dan perut. Sekiranya anda telahpun mengambil steroid lebih dari seminggu, jangan berhenti secara tiba-tiba kerana ini akan membawa kepada keadaan yang lebih serius. Bincang dengan doktor terlebih dahulu.

 .

5. Ubat-Ubatan Lain
Ubat darah tinggi, kencing manis, sawan, migrain dan ubat untuk merawat penyakit bipolar dan skizofrenia membawa kepada pertambahan berat badan.

 .

6. Pil Perancang
Pil perancangan kehamilan memang akan menyebabkan berat badan bertambah tetapi ini bukanlah kesan panjang. Jadi, sekiranya anda menggunakan pil perancang dalam masa yang sama ingin menguruskan badan, ia agak contradict di situ.

 .

7. Hypothyroidsim
Jika tiroid tak menghasilkan hormon tiroid yang cukup, anda akan berasa letih, lemah dan bertambah berat badan. Tanpa hormon tiroid yang cukup, metabolisme anda menjadi lambat dan inilah yang membuatkan berat badan meningkat.

 .

8. Menopaus
Kebanyakkan wanita akan bertambah berat badan semasa menopaus akibat perubahan hormon. Tetapi, perubahan hormon bukanlah satu-satunya punca berat badan bertambah. Ini kerana, seiring dengan pertambahan usia, metabolisme badan menjadi semakin lambat dan pembakaran kalori juga menurun. Ditambah lagi semakin meningkat usia semakin pergerakan fizikal menjadi  terhad, membuatkan senaman bukanlah sesuatu yang dijadikan rutin. Untuk melihat samada berat badan anda ada kaitan dengan menopaus, perhatikan di mana lemak anda berkumpul. Ini kerana, pertambahan berat badan yang disebabkan menopaus dapat dilihat dengan pertambahan lemak di sekitar perut dan pinggang, berbanding di sekitar peha dan punggung.

 .

9. Sindrom Cushing
Pertambahan berat badan adalah simptom utama sindrom Cushing, sindrom di mana pesakit terdedah dengan hormon kortisol yang banyak dalam badan. Sindrom Cushing ini berlaku pada pesakit yang mengambil steroid untuk asthma, athritis dan lupus. Sindrom Cushing menampakkan pertambahan berat di sekitar leher, muka, bahagian atas belakang badan dan juga pinggang.

 .

10. Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
PCOS adalah masalh hormon yang biasa terjadi pasa wanita. PCOS menyebabkan ketumbuhan cyst pada ovari. Ketumbuhan ini seterusnya membawa kepada ketidakseimbangan hormon dan mengganggu kitaran haid dan jerawat yang banyak terhasil. PCOS juga membuatkan penghidap resistan terhadap insu1in yang merupakan hormon yang mengawal kandungan gula dalam darah. Inilah punca penghidap PCOS mengalami pertambahan berat badan kerana badan tidak dapat menyeimbangkan kandungan gula. 

 .

11. Berhenti merokok.
Berhenti merokok sangat baik untuk kesihatan. Tapi ia akan membuatkan berat badan anda bertambah berbanding semasa merokok. Mereka yang berhenti merokok selalunya akan mengalami pertambahan berat sekitar 5kg. Tetapi ini hanyalah berat badan yang bersifat sementara. Selalunya selepas bebrapa minggu berhenti merokok, anda lebih mudah mengawal berat badan.

 . 

Sekiranya berat badan bertambah walaupun sudah berdiet dan melakukan aktiviti fizikal secara rutin, perlu ingat bahawa :

1. Jangan berhenti dari mengambil ubat-ubatan yang telah diberikan oleh doktor kerana anda tak tahu apa masalah yang akan timbul sekiranya anda berhenti tanpa berbincang dengan doktor.

2. Jangan bandingkan kesan yang diterima oleh orang lain dengan anda. Tak semua orang dapat kesan penurunan berat yang sama. Walaupun 100 orang mengalami penurunan berat badan setelah mengambil GreenAard, ada kemungkinan dia tak berlaku pada anda, ataupun kesannya amat lambat sekali.

3. Jika berat badan hanya dari water retention, ia bukanlah berat badan kekal atau lemak. Amalkan diet rendah natrium dalam masa yang sama.

4. Banyakkan bergerak! Kerana cepat atau lambat sesuatu proses penurunan bergantung juga kepada kelajuan metabolisme. Sekiranya badan akan mempunya metabolisme yang sangat rendah, anda perlu bantu badan anda dengan melakukan aktiviti fizikal secara rutin. 

Diana Ishak
Read more

Period jadi tak teratur setelah ambil GreenAard

 .

 .

Dari semasa ke semasa wanita akan mengalami kitaran haid yang tidak teratur. Tempoh haid yang tidak teratur boleh berlaku apabila terdapat ketidakseimbangan hormon, akibat tekanan dan pertambahan/penurunan berat badan. Kehilangan berat badan boleh menyebabkan haid menjadi sedikit, banyak, kitaran lebih pendek atau lebih panjang dari biasa. Ketidakseimbangan hormon juga menyebabkan ketidakaturan itu.
 .
Satu kitaran haid yang normal adalah sekitar 25-36 hari dengan purata 28 hari. Pada kitaran haid yang tetap, seorang wanita mengalami haid selama tiga hingga tujuh hari dan jumlah darah yang hilang kira-kira 14-75ml. Aliran darah ini ada ketikanya mengandungi darah beku (blood clots) juga. Kitaran haid diransang oleh hormon perangsang folikel yang dirembeskan dari kelenjar pituitari. Hormon-hormon ini menghantar isyarat kepada sistem pembiakan yang menyebabkan pengeluaran dan pembebasan estrogen dan progesteron. Kehilangan berat badan kerana diet atau gangguan pemakanan boleh menyebabkan turun naik dalam kelenjar tiroid, mengakibatkan hormon pembiakan juga kurang dihasilkan. Inilah menyebabkan kecelaruan kitaran haid.

.

Sepanjang kitaran haid pula, akan berlaku turun naik terhadap tahap hormon. Terutamanya perubahan yang teruk berlaku semasa satu atau dua minggu sebelum haid bermula. Hasilnya, anda mungkin mengalami sindrom prahaid (PMS). Wanita yang PMS mengalami perubahan hormon yang lebih kuat dari yang tidak mengalami PMS dan perubahan ini boleh membawa kepada pelbagai gejala seperti kembung (bloating), mengidam pelbagai jenis makanan (food cravings), selera makan meningkat, tekanan (stress), keletihan, keresahan dan kebimbangan. Sebahagian daripada perubahan ini boleh menyebabkan pertambahan berat badan.

.

Perubahan hormon menyebabkan badan menyimpan lebih banyak air daripada biasa. Walaupun anda tidak memakan makanan yang berkalori tinggi atau berlemak, badan tetap naik beberapa gram (atau mungkin kg). Sesetengah orang memanggil ini berat air tetapi perubahan hormon juga membuatkan pertambahan gas dalam sistem pencernaan, menyebabkan perut menjadi kembung dan berat bertambah. Tapi jangan risau, ini bersifat sementara saja. Apabila haid datang, semua ini akan hilang.

.

Jadi apa cara untuk menghentikan kitaran haid yang tak teratur ini?

1. Sekiranya anda merokok, berhenti merokok!

2. Semak cara pemakanan anda. Makan terlalu banyak karbohidrat boleh menyebabkan haid menjadi tak teratur. Vegetarian juga cenderung untuk mengalami kitaran haid yang kacau-bilau kerana pengambilan serat (fiber) yang berlebihan menggangu pengeluaran estrogen. Pastikan diet anda seimbang.

3. Elakkan tekanan baik dari segi emosi mahupun fizikal. Tekanan fizikal adalah seperti mengambil terlalu banyak caffein serta kehilangan/kenaikkan berat secara mendadak daripada biasa. Semua jenis tekanan tersebut menyebabkan proses ovulasi menjadi lambat. 

 .

Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart