GC Plus / menimbang berat badan

Kenapa berat pada penimbang tak turun tetapi baju-baju lama dah boleh dipakai semula?

Berat badan manusia terdiri dari:
  • tulang
  • otot
  • lemak
  • air
Bila kita menimbang berat badan, penimbang menunjukkan berat badan keseluruhan. Jadi, bila angka penimbang menunjukkan penurunan, belum tentu lemak yang turun. Boleh jadi air yang turun, manakala lemak masih kekal. Bila kita katakan "SAYA NAK KURUS!", sepatutnya ia membawa maksud "membuang lemak". Membuang lemak TIDAK AKAN BERLAKU dalam tempoh 3-4 hari.

Apabila jisim otot bertambah, lemak akan berkurangan. Kenapa?
Kerana, semakin besar jisim otot, semakin bertambahlah metabolisme badan. Bila metabolisme semakin tinggi, kerja-kerja membakar lemak menjadi lebih cepat. Apa yang menjadi "masalah", walaupun lemak telah berkurangan, berat pada penimbang tetap tak berganjak, atau menunjukkan penurunan yang sangat sedikit. Ini kerana, berat lemak telah digantikan dengan berat otot.

Dalam beberapa kes, skala penimbang menunjukkan pertambahan berat sedikit, sedangkan lemak dalam badan sudah berkurangan. JANGAN PANIK!
Sebab itulah penimbang berat bukanlah indicator terbaik ketika sedang berdiet. Lebih baik gunakan stok baju-baju lama sebagai piawai. Ingat! Misi kita adalah MEMBUANG LEMAK, bukan MENGECUTKAN OTOT. Adakalanya, bila terlalu berdiet (kurang makan), badan tidak mendapatan nutrisi yang cukup. Akibatnya, otot menjadi kecut kerana badan terpaksa menggunakan kalori dalam otot sebagai sumber tenaga (glikogen).

Ramai yang seronok bila penimbang menunjukkan pengurangan angka. Tetapi dalam masa yang sama mereka pelik kenapa badan masih ada 'isi' yang berlebih. Inilah yang berlaku apabila otot mengecil, dan bukannya lemak berkurang. Badan jadi 'kurus' kerana otot kecut, hakikatnya lemak masih ada, malah tidak terusik. 

GC PLUS bertindak dengan cara mengehadkan penggunaan tenaga yang tersimpan di otot. Sebaliknya, badan akan mendapatkan tenaga dari pemecahan lemak. Kami berikan weight loss tracker card untuk setiap pembelian GC Plus. Selepas 10 hari pertama, ukur pinggang and see how your waist size has decreased.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart