GC Plus / kesihatan dalaman wanita

Bolehkah estrogen mengurangkan lemak perut dan mengawal berat badan?

Lemak perut bukan hanya masalah kecantikan, ia juga ada kaitan dengan kepentingan perubatan. Pengumpulan lemak di bawah perut atau lemak viseral menyumbang kepada sejumlah penyakit yang berbahaya. Walaupun pada sesetengah wanita, metabolisme mereka tetap sihat walaupun berat badan meningkat, itu mungkin kerana faktor genetik. Secara general, berat badan berlebihan atau gemuk mempengaruhi kualiti hidup dan harga diri.

Bagi kebanyakan wanita, peralihan ke saiz pakaian berukuran lebih besar bermula sekitar menopaus. Metabolisme badan mula menurun seiring usia menyebabkan kenaikan berat badan sekitar 430g setiap tahun. Kenapa begitu? Adakah estrogen mempengaruhi kenaikan berat badan?

Peralihan dari era kesuburan hingga era menopaus bermula apabila haid menjadi tidak teratur dan berhenti sepenuhnya. Peralihan ini dapat dilihat dari perubahan komposisi badan, pertambahan lemak perut dan kesihatan badan secara keseluruhan. Apabila metabolisme badan berubah, badan akan terus menambah berat tidak kira apa jenis makanan yang dimakan. Badan membakar kalori yang sedikit walaupun makan diet yang sama dengan orang lain. Sel lemak pula menyimpan jumlah lemak yang lebih besar.

Lebih banyak lemak terbentuk di perut menjadikan badan resistant pada insulin, yang bermaksud pankreas harus menghasilkan lebih banyak insulin untuk membolehkan jumlah glukosa yang sama memasuki sel badan. Kajian pernah dilakukan ke atas tikus suatu masa dulu, di mana tikus yang dibuang ovarinya (indicator menopos) dan diberi estrogen, ia tidak mengalami kenaikan berat badan yang ketara, tidak ada peningkatan lemak perut dan tidak ada ketahanan insulin. Ini menunjukkan ketika estrogen dalam badan optimum, kenaikan berat badan lebih terkawal.

Ternyata lemak perut dan estrogen, ada hubungkait? Bila tahap estrogen mulai menurun ketika perimenopos, badan mula haywire. Tahap estrogen yang rendah menjadikan badan menjadi bentuk epal. Ini kerana tahap estrogen yang lebih rendah menyebabkan lebih banyak aktiviti enzim yang mensintesis dan menyimpan lemak. Apabila tahap estrogen lebih tinggi, enzim tersebut kurang aktif.

Untuk tujuan itu, GC PLUS atau Herba Rahsia Rimba sesuai untuk anda. Jika masalah anda adalah berat badan, hanya ambil GC PLUS. Jika masalah anda hanya kesihatan dalaman wanita, hanya ambil Herba Rahsia Rimba. Jika masalah anda berat badan DAN haid tidak teratur, ambil GC PLUS sahaja. Whatsapp kami untuk pertanyaan lanjut, 012-7728976.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart