GC Plus / plant-based diet

"Saya beralih ke diet vegan kerana saya ingin menurunkan berat badan. Tetapi empat bulan selepas itu, berat saya bertambah."

Menjadi vegan mungkin merupakan cara mudah untuk menurunkan berat badan. Tak makan daging, tak makan dairy dan tak makan telur semestinya membantu seseorang makan lebih sedikit kalori setiap hari, bukan? Jawapan kami, TIDAK SEMESTINYA.

If you don’t do it correctly, menggantikan makanan berdaging dengan plant-based food boleh mengakibatkan pertambahan berat badan. Vegan dan vegetarian diet adalah berbeza. Diet vegan tidak makan semua makanan haiwan - daging, ayam, ikan, telur dan tenusu.

Ramai vegan juga menghindari animal-derived products seperti madu. Terdapat banyak bukti bahawa diet berasakan tumbuhan memberi kadar kolesterol dan tekanan darah yang lebih rendah. Penurunan risiko penyakit jantung dan diabetes menurunkan kadar barah, berbanding pemakan daging.

Diet vegan juga bermanfaat untuk mengawal berat badan. Dibandingkan dengan pemakan daging, vegan mempunyai BMI dan bodyfat yang lebih rendah. Kandungan serat tinggi dalam diet berasaskan tumbuhan dianggap berperanan dalam mengawal berat badan. Serat meningkatkan rasa kenyang, membantu mengawal gula darah dan insulin, dan juga dapat mengurangkan penyerapan lemak di usus.

So far, so good, kan? Jadi, kenapa diet vegan boleh menyebabkan seseorang bertambah berat badan? Hakikatnya, beralih ke plant-based diet is not a magic bullet for losing weight. Pizza vegan mungkin tidak dibuat dengan keju mozzarella atau daging lembu, tetapi itu tidak bermakna ia mempunyai kalori yang sedikit. Same goes for biskut dan ais krim vegan.

Kalori dalam plant-based diet juga harus diambil kira. Segenggam badam boleh mengandungi 415 kalori. Sebiji avocado mengandungi 325 kalori. Secawan beras perang yang dimasak mengandungi 250 kalori. Itu menunjukkan, it's all about calories. Walaupun vegan diet tetapi jika mengambilknya dengan kuantiti yang banyak, berat badan tetap bertambah.

Spaghetti dan sos tomato, sayur-sayuran dan smoothie yang dibuat dengan susu badam adalah contoh makanan berasaskan tumbuhan. Tetapi semuanya rendah protein. Makanan yang rendah protein kurang membantu badan merasa puas/kenyang lebih lama selepas makan. Itu mungkin punca kenapa seseorang yang vegan boleh menjadi gemuk, kerana dia makan dengan kerap akibat cepat merasa lapar.

Tidak menjadi masalah jika mahu kekal dengan vegan atau vegetarian diet tetapi mesti berhati-hati dengan pengambilan kalori. Tidak ada masalah jika vegan mahupun vegetarian ingin mengambil GC PLUS. Semua bahan-bahan di dalamnya adalah tumbuhan (plant-based).
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart