GC Plus / mempercepatkan pergerakan usus

Bolehkah KELANCARAN pergerakan usus menyebabkan penurunan berat badan?

Ramai yang suka timbang berat badan selepas ke tandas. Mungkin ada perubahan berat badan yang kecil, tetapi itu adalah berat najis, bukan 100% lemak.

Seseorang mungkin kehilangan berat badan [yang sangat kecil] ketika buang air besar. Berat badan yang berkurangan selepas ke tandas berbeza bagi setiap individu, tetapi secara amnya, it is not significant.

Semasa badan mengeluarkan najis, ia juga mengeluarkan gas. Ini dapat mengurangkan kembung dan membuatkan kita merasa seolah-olah berat badan turun sedikit. Penting untuk diingat bahawa ada banyak faktor mempengaruhi berat badan, bukan sekadar apa yang masuk dan keluar dari badan.

Penurunan berat badan yang berkaitan dengan toilet frequent adalah bersifat sementara. Ini adalah kerana badan sentiasa memproses makanan. Badan juga secara beransur-ansur menggantikan bahan buangan [najis] dengan memakan lebih banyak makanan.

Selain itu, setiap orang makan makanan yang berbeza. Jenis makanan yang dimakan mempengaruhi cepat atau lambat badan memproses. Jadi, kekerapan ke tandas tak boleh dijadikan kayu pengukur.

Orang dewasa yang sihat memerlukan sekitar 4–5 jam untuk mengosongkan perut dan sekitar 20-40 jam untuk najis melewati usus besar. Jadi, buang air besar 1 kali sehari adalah normal.

Buang air besar 3 hari sekali juga masih diangap normal, bergantung pada jenis makanan yang dimakan. Najis bukan hanya mengandungi makanan yang tidak dicerna, tetapi air, makanan yang tidak dapat diserap oleh badan, bakteria dan sel mati.

Ada beberapa faktor yang mempengaruhi berat/banyaknya najis seseorang termasuklah:
  • makanan [terutamanya pengambilan serat]
  • kekerapan pergerakan usus
  • saiz badan
  • air.
Lebih banyak makan fiber/serat, lebih banyak najis yang dikeluarkan. Jadi, perut kurang kembung.

"ADAKAH SAYA AKAN KERAP KE TANDAS SELEPAS AMBIL GC PLUS?"

Maaf, bukan KERAP tetapi LEBIH MUDAH buang air besar. GC Plus memudahkan kelancaran pergerakan usus. GC PLUS mengandungi banyak herba. These are all fiber. Lebih banyak serat dapat mendorong
pergerakan usus yang lebih teratur.

Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa penurunan berat badan tak boleh dilihat dari kekerapan ke tandas semata-mata. Contoh, makanan berprotein lebih mengenyangkan. Ini menyebabkan seseorang kurang merasa lapar. Bila kurang makan, berat badan boleh dikurangkan.

Tetapi, protein lebih sukar dicerna, maka sesiapa yang makan banyak protein akan kurang membuang air besar tetapi belum tentu lagi berat badannya susah turun. Faham, kan?

Berikut adalah jenis diet yang mempengaruhi pergerakan usus.

Mengurangkan pergerakan usus:
  • Diet ketogenik
  • Diet paleo
  • Diet Atkins
Mempercepatkan pergerakan usus:
  • Diet vegetarian
  • Diet dengan GC PLUS (kerana hi-fibre)
Walau bagaimanapun, tak semua orang buang air besar setiap hari. Purata antara 3 kali sehari hingga 3 kali seminggu. This is healthy range. Namun, travelling, stress, kehamilan, ubat-ubatan, dan penyakit boleh mempengaruhi pergerakan usus yang biasa.

Be sure to go when needed. Don't force the body. Tetapi sekiranya sembelit berpanjangan walau sudah mencuba pelbagai cara, sila berjumpa dengan doktor. Hubungi kami jika anda mahu cuba GC PLUS. Whatsapp kami di 0127728976 dan WAJIB nyatakan :
  • berat badan dan tinggi terkini
  • samada ada darah tinggi/diabetis
  • samada ada ambil birth control
  • samada ada PCOS/tyroid problem
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart