GC Plus / menurunkan berat badan

Mengapa terlalu banyak bersenam mencegah penurunan berat badan

Dari kajian klinikal dan pengalaman peribadi, I can tell you that senaman berlebihan boleh menghentikan penurunan berat badan. How?

Apabila terlalu banyak bersenam, tahap hormon kortisol meningkat. Remember! Badan tidak mengetahui perbezaan antara stress bersenaman dan stress normal. Bila badan ditekan untuk terus bersenam, tahap kortisol go haywire. . Kortisol yang tinggi menghentikan badan dari membakar lemak kerana badan sedang sibuk mengimbangkan sistem saraf parasimpatik. Sebab itulah ada yang merungut "Hari-hari saya ke gym tapi berat badan turun tak banyak mana".

Tetapi itu tak bermakna anda harus berhenti bersenam. Teruskan jika mahu tetapi hadkan kepada 3-4 kali sahaja seminggu. Stop putting the pressure on yourself every day to be exercising intensely. Bersenamlah selama 30 minit sehari sahaja atau latihan intensiti tinggi 1-2 kali seminggu. Selebihnya banyakkan bergerak (berjalan). Badan yang cukup rehat lebih mudah menurunkan berat.

Dalam menurunkan berat badan, tidak boleh terlalu banyak makan dan terlalu banyak bersenam. Memaksa badan melakukan senaman melebihi had boleh menyebabkan keletihan, penurunan prestasi, dan kenaikan berat di sekitar perut akibat fungsi hormon kortisol terganggu (kacau-bilau). Dengan kata lain, senaman yang banyak belum tentu mengurangkan lemak. Apabila badan keletihan akibat senaman yang melampau, badan akan busy memulihkan badan berbanding membakar badan. Keseluruhan sistem saraf pusat diatur oleh sistem hormon. Bila hormon kacau-bilau akibat senaman yang banyak, you’ve got some serious issues.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart