GC Plus / berat badan

Bolehkah Lemak Menjadi Otot?

Mencuba untuk buang lemak dan membina otot serentak adalah goal bagi ramai orang. Antara mitos yang paling popular adalah lemak boleh diubah menjadi otot melalui latihan angkat berat atau senaman. Hakikatnya, proses kehilangan lemak dan pembentukan otot isn’t quite that simple.

Adakah lemak berubah menjadi otot?
Jawapannya, TIDAK. Otot dan lemak terdiri daripada sel yang berbeza. Otot datang dalam tiga bentuk: rangka, otot jantung dan otot halus (kebanyakannya dalam usus). Otot yang selalu kita sebut-sebut adalah merujuk kepada otot rangka.

Tisu otot rangka terdiri daripada blok protein. Sebaliknya, lemak badan terdiri daripada trigliserida. Oleh kerana sel otot dan lemak mempunyai komposisi kimia yang berbeza, maka kedua-duanya tidak dapat ditukarkan menjadi satu sama lain.

[Trigliserida adalah salah satu komponen kolesterol. Boleh nampak kan, apa kaitan berat badan dengan kolesterol?]

Apa yang berubah semasa berat badan berkurangan? Penurunan berat badan adalah kombinasi:
  • kehilangan lemak
  • penyusutan saiz otot, dan
  • pengurangan simpanan glikogen (berat air).
Seelok-eloknya, penurunan berat badan adalah disebabkan kehilangan lemak sahaja. Untuk menurunkan berat badan, badan mesti mendapat kurang kalori. Badan mesti makan sedikit kalori daripada yang diperlukan. Tetapi, kekurangan kalori yang terlalu besar boleh menyebabkan kehilangan saiz otot kerana badan akan memecahkan otot untuk digunakan sebagai sumber tenaga.

Oleh itu, disyorkan kekurangan kalori yang sihat adalah sekitar 500 kalori sahaja. Contoh, jika keperluan kalori anda adalah 1600 kalori sehari, kurangkan 20% (320 kalori). Kalori baru anda sekitar 1400 kalori. Amalkan kalori baru ini selama 1 minggu dan lihat berat badan berkurangan. [320 kalori bersamaan sepinggan nasi lemak ayam].

Semasa badan mendapat kekurangan kalori yang sederhana ini, lemak badan akan digunakan sebagai tenaga untuk menyokong fungsi biasa badan, bukannya otot. Trigliserida yang disimpan dalam sel lemak dipecahkan sebagai sumber tenaga utama. Jadi, boleh faham kan bila kami katakan berat badan yang susah untuk turun ada kaitan dengan kolesterol tinggi? Untuk mengurangkan lemak, badan mesti kekurangan kalori. Caranya:
  • kurangkan pengambilan makanan
  • tambahkan aktiviti fizikal anda, atau
  • gabungan kedua-duanya.
Jangan bersenam berlebihan kerana ia menghentikan badan membakar lemak.
Diana Ishak
Read more

Mengapa terlalu banyak bersenam mencegah penurunan berat badan

Dari kajian klinikal dan pengalaman peribadi, I can tell you that senaman berlebihan boleh menghentikan penurunan berat badan. How?

Apabila terlalu banyak bersenam, tahap hormon kortisol meningkat. Remember! Badan tidak mengetahui perbezaan antara stress bersenaman dan stress normal. Bila badan ditekan untuk terus bersenam, tahap kortisol go haywire. . Kortisol yang tinggi menghentikan badan dari membakar lemak kerana badan sedang sibuk mengimbangkan sistem saraf parasimpatik. Sebab itulah ada yang merungut "Hari-hari saya ke gym tapi berat badan turun tak banyak mana".

Tetapi itu tak bermakna anda harus berhenti bersenam. Teruskan jika mahu tetapi hadkan kepada 3-4 kali sahaja seminggu. Stop putting the pressure on yourself every day to be exercising intensely. Bersenamlah selama 30 minit sehari sahaja atau latihan intensiti tinggi 1-2 kali seminggu. Selebihnya banyakkan bergerak (berjalan). Badan yang cukup rehat lebih mudah menurunkan berat.

Dalam menurunkan berat badan, tidak boleh terlalu banyak makan dan terlalu banyak bersenam. Memaksa badan melakukan senaman melebihi had boleh menyebabkan keletihan, penurunan prestasi, dan kenaikan berat di sekitar perut akibat fungsi hormon kortisol terganggu (kacau-bilau). Dengan kata lain, senaman yang banyak belum tentu mengurangkan lemak. Apabila badan keletihan akibat senaman yang melampau, badan akan busy memulihkan badan berbanding membakar badan. Keseluruhan sistem saraf pusat diatur oleh sistem hormon. Bila hormon kacau-bilau akibat senaman yang banyak, you’ve got some serious issues.
Diana Ishak
Read more

Peranan Glikogen

Apabila kita makan makanan yang mengandungi karbohidrat (nasi), tahap glukosa darah akan meningkat. Peningkatan glukosa menyebabkan pankreas menghasilkan insulin. Insulin membantu badan mengambil glukosa dari darah untuk tenaga. Apabila badan tidak memerlukan tenaga, insulin memerintahkan sel-sel hati menghasilkan enzim glikogen synthase untuk menukarkan glukosa kepada glikogen. Glikogen dihantar ke hati, otot, dan juga sel lemak, untuk disimpan.

6% dari berat keseluruhan hati adalah glikogen. Manakala hanya 1%-2% berat keseluruhan otot terdiri dari glikogen. Sebab itulah kita hilang tenaga dengan cepat semasa melakukan senaman. Jumlah glikogen yang tersimpan dalam hati, otot dan sel lemak berbeza-beza bergantung pada:
  • how active you are
  • seberapa banyak tenaga yang digunakan semasa BMR
  • jenis makanan yang dimakan.
Glikogen yang tersimpan dalam otot digunakan hanya oleh otot itu sendiri, sementara glikogen yang tersimpan di hati diedarkan ke seluruh badan - terutamanya ke otak. Sebab itu berulang kami pesan JANGAN SKIP KARBOHIDRAT semasa berdiet. Otak adalah pusat kawalan sistem badan, jika otak tidak mendapat 'makanan' yang betul, badan akan terganggu.

Apabila tahap glukosa menurun, samada kerana belum makan atau bersenam, kadar insulin juga akan turun. Apabila ini berlaku, glikogen mula dipecahkan untuk membekalkan tubuh dengan glukosa. Selama 8-12 jam berikutnya, glukosa dari hati menjadi sumber tenaga utama badan. Otak menggunakan lebih daripada separuh glukosa badan semasa tempoh tidak aktif. Sepanjang hari biasa, permintaan otak untuk glukosa jauh lebih tinggi.

Apa yang kita makan, berapa kerap kita makan, dan tahap aktiviti mempengaruhi bagaimana badan menyimpan dan menggunakan glikogen. Kesannya sangat teruk kalau kita mengambil diet rendah karbohidrat, di mana sumber utama glukosa (karbohidrat) sengaja dibatasi. Walaupun ketika simpanan glikogen habis, badan mula membakar lemak sebagai sumber tenaga, which is a good news untuk mereka yang ingin kurus, perlu faham satu perkara. Sekiranya otak tidak mendapat glukosa yang cukup, hormon anda akan terganggu, kitaran haid kacau-bilau, serta weight management juga go haywire.

Apa kaitan GC PLUS dalam topik ini?
Perasan tak, di restoran yang menghidangkan makanan fine-dining, sebelum makanan utama, mereka menghidangkan roti terlebih dahulu? Kenapa?

Kerana, karbohidrat (roti), meningkatkan tahap serotonin secara semula jadi dan bertindak seperti ubat penenang semula jadi (natural tranquilizer). Bila serotinin dibebaskan, badan merasa tenang, hormon berada dalam keadaan baik dan terkawal, dan perut cepat kenyang (kurang merasa lapar). By the time makanan utama tiba, perut sudah tidak terlalu lapar kerana kita telah pun makan roti. Kita bukan kenyang kerana sudah makan roti, tetapi kenyang kerana serotonin telah dibebaskan dalam badan, oleh otak.

Itulah mekanisme GC PLUS dalam membantu menurunkan berat badan. Ia tidak membakar lemak secara lansung, tetapi merangsang serotonin supaya perut merasa kurang lapar. Secara tak lansung, anda kurang makan, serat kurang craving makanan manis dan berlemak.
Diana Ishak
Read more

Bolehkah berlapar menyebabkan kenaikan berat badan

Kami percaya tidak ada one-size-fits-all untuk gaya hidup sihat. Sebelum memulakan sebarang program diet, pastikan anda tahu situasi badan - samada mempunyai penyakit, mengambil ubat-ubatan secara rutin, mengambil pil hormon, faktor genetik dan usia. Semua ini perlu diambil kira.

Sesiapa yang sedang berdiet pasti biasa dengar "kalori masuk dan kalori keluar". Jadi tak hairanlah jika ramai menafsirkan ini dengan maksud bahawa "semakin kurang makan (berlapar), semakin cepat penurunan berat badan". Beberapa hari kurang makan (menahan lapar), perut kelihatan lebih kempis dan pinggang lebih langsing. So what seems to be the problem? Jom lihat sains di sebalik penurunan berat badan dan bagaimana kelaparan mempengaruhi badan manusia.

Sebelum kita memahami tentang weight loss, penting untuk memahami konsep penurunan berat badan dan berat badan itu sendiri. Obesiti selalunya disebabkan oleh peningkatan lemak badan yang tersimpan akibat dari tabiat makanan yang buruk dan/atau genetik. Penyimpanan lemak sebenarnya adalah cara badan menyimpan tenaga tambahan yang tidak digunakan, berdasarkan keperluan kalori dan tahap aktiviti kita. Semasa makan, sebahagian kalori habis dan selebihnya disimpan sebagai lemak. Bagi banyak orang, dengan tabiat makan yang buruk dan aktiviti yang terhad membuatkan jumlah simpanan lemak terus meningkat.

Ketika memulakan weight loss journey, kita harus sedar bahawa proses ini memerlukan waktu. Sebagaimana badan mengambil masa untuk menaik, ia juga memerlukan masa untuk menurun. Berat badan yang turun dengan cepat/mendadak bukan indicator diet yang sihat. Semasa menurunkan berat badan, terutama lemak, badan perlu menghabiskan lemak atau apa yang disebut "tenaga" melalui metabolisme badan. Inilah sebabnya kenapa kami sering menekankan keperluan untuk tidak berlapar serta memahami pengambilan kalori. Malangnya ramai yang masih berpendapat "menurunkan berat adan harus berlapar". NO.

Apabila kita memilih untuk berlapar, badan akan bertindak balas secara automatik dengan memperlambatkan metabolisme, sebagai cara melindungi dirinya dari kebuluran. Badan merasa tidak diberi makan dan cuba melambatkan metabolisme kerana bimbang sekiranya kita sedang sakit atau tidak ada lagi makanan yang datang. Dengan cara itu, badan boleh bertahan dalam jangka masa yang lebih lama sehingga diberi makan semula. Badan menyimpan simpanan lemak sebagai cara bertahan hidup. Kesannya, dalam beberapa hari berlapar, kita boleh nampak berat pada penimbang mula menunjukkan tanda-tanda statik.

Bila kita mula makan, reaksi semula jadi badan adalah terus menyimpan tenaga untuk beberapa ketika sekiranya badan akan mengalami kelaparan lagi. Oleh itu, pada cycle seterusnya ini, badan mungkin akan bertambah berat berbanding sebelumnya. Akhirnya, teknik berlapar membuatkan anda demotivated. Ramai juga yang mendapati ketika mula makan selepas tempoh berlapar, mereka cenderung makan dengan berlebihan. Badan menjadi kerap lapar dan sukar mengawal cravings. Berat akhirnya bertambah lebih banyak. So the bottom line is, menurunkan berat badan dengan mengurangkan kalori secara ekstrim bukanlah kaedah terbaik, malah SALAH.
Diana Ishak
Read more

Bolehkah estrogen mengurangkan lemak perut dan mengawal berat badan?

Lemak perut bukan hanya masalah kecantikan, ia juga ada kaitan dengan kepentingan perubatan. Pengumpulan lemak di bawah perut atau lemak viseral menyumbang kepada sejumlah penyakit yang berbahaya. Walaupun pada sesetengah wanita, metabolisme mereka tetap sihat walaupun berat badan meningkat, itu mungkin kerana faktor genetik. Secara general, berat badan berlebihan atau gemuk mempengaruhi kualiti hidup dan harga diri.

Bagi kebanyakan wanita, peralihan ke saiz pakaian berukuran lebih besar bermula sekitar menopaus. Metabolisme badan mula menurun seiring usia menyebabkan kenaikan berat badan sekitar 430g setiap tahun. Kenapa begitu? Adakah estrogen mempengaruhi kenaikan berat badan?

Peralihan dari era kesuburan hingga era menopaus bermula apabila haid menjadi tidak teratur dan berhenti sepenuhnya. Peralihan ini dapat dilihat dari perubahan komposisi badan, pertambahan lemak perut dan kesihatan badan secara keseluruhan. Apabila metabolisme badan berubah, badan akan terus menambah berat tidak kira apa jenis makanan yang dimakan. Badan membakar kalori yang sedikit walaupun makan diet yang sama dengan orang lain. Sel lemak pula menyimpan jumlah lemak yang lebih besar.

Lebih banyak lemak terbentuk di perut menjadikan badan resistant pada insulin, yang bermaksud pankreas harus menghasilkan lebih banyak insulin untuk membolehkan jumlah glukosa yang sama memasuki sel badan. Kajian pernah dilakukan ke atas tikus suatu masa dulu, di mana tikus yang dibuang ovarinya (indicator menopos) dan diberi estrogen, ia tidak mengalami kenaikan berat badan yang ketara, tidak ada peningkatan lemak perut dan tidak ada ketahanan insulin. Ini menunjukkan ketika estrogen dalam badan optimum, kenaikan berat badan lebih terkawal.

Ternyata lemak perut dan estrogen, ada hubungkait? Bila tahap estrogen mulai menurun ketika perimenopos, badan mula haywire. Tahap estrogen yang rendah menjadikan badan menjadi bentuk epal. Ini kerana tahap estrogen yang lebih rendah menyebabkan lebih banyak aktiviti enzim yang mensintesis dan menyimpan lemak. Apabila tahap estrogen lebih tinggi, enzim tersebut kurang aktif.

Untuk tujuan itu, GC PLUS atau Herba Rahsia Rimba sesuai untuk anda. Jika masalah anda adalah berat badan, hanya ambil GC PLUS. Jika masalah anda hanya kesihatan dalaman wanita, hanya ambil Herba Rahsia Rimba. Jika masalah anda berat badan DAN haid tidak teratur, ambil GC PLUS sahaja. Whatsapp kami untuk pertanyaan lanjut, 012-7728976.
Diana Ishak
Read more

Tanda-Tanda Anda Memiliki Berat Badan Yang Sihat

Lebih daripada 40% orang dewasa di dunia adalah GEMUK. Jadi tidak menghairankan jika ramai orang berusaha untuk kurus. Maybe ada yang tertanya-tanya apa sebenarnya yang dikatakan dengan berat badan yang sihat. Walaupun berat badan terkini bertambah 3kg dari tahun lepas, tidak bermaksud kita perlu menurunkan berat badan.

Peliknya, tidak kira berapa berat badan seseorang, dia selalu merasa "belum cukup kurus". Inilah yang menyebabkan tekanan yang tidak perlu. There’s no one-size-fits-all formula to indicate how much you should weigh. Walaupun penimbang berat badan menunjukkan pertambahan berat, jangan panik. Penimbang bukan satu-satunya piawai.

[a] BMI
Some people, walaupun menjalani gaya hidup sihat, dia masih belum dapat menurunkan berat badan. This is so frustrating, I know. Walau bagaimanapun, BMI anda tinggi tidak bermakna anda gemuk. Kerana mempunyai jisim otot yang besar juga boleh menyebabkan BMI tinggi.

[b] KAFFEIN
Sekiranya kita dapat menempuh hari tanpa perlu minum 3-4 cawan/gelas kafein, itu indicator berat badan yang sihat. Berat badan ideal membuatkan kita merasa sihat dan bertenaga. Walaupun ini kelihatan seperti petunjuk yang tidak tepat, seseorang dengan berat badan yang sihat kurang rasa mengantuk/letih pada waktu siang berbanding individu yang gemuk.

[c] BERAT BADAN MENGHAMPIRI IDEAL WEIGHT
Walaupun berat terkini masih EXCESS SEDIKIT dari berat ideal, tetapi sekiranya kita merasa bertenaga, sihat, tidak mudah penat dan berat terkini statik pada angka yang sama selama bertahun-tahun, probably our body is happy right where it is. Mungkin itulah berat yang ideal bagi diri kita.

[d] DEGUPAN JANTUNG
Berat yang sihat adalah lebih dari sekadar penampilan luaran. Ia adalah kesihatan keseluruhan termasuk denyutan jantung semasa sedang berehat (degupan jantung ketika duduk diam). Denyut jantung rehat yang tinggi boleh menjadi tanda awal masalah jantung. Selagi denyutan jantung sihat, kita tidak perlu terlalu sibuk untuk menurunkan berat badan dengan melampau.

Degupan yang sihat adalah antara 60-100 denyut per minit]. jelas Zanini.

[e] UKURAN PINGGANG
Sekiranya bahagian perut ada lemak berlebihan, risiko penyakit jantung, diabetes dan penyakit kronik yang lain lebih tinggi.
Lingkaran pinggang yang sihat untuk lelaki kurang dari 40 inci, dan wanita mesti kurang dari 35 inci. Jika ukuran pinggang masih d bawah had yang ditetapkan, tak perlulah bermati-matian berdiet untuk menurunkan berat badan.

Sebab itulah GreenAard selalu mementingkan ukuran pinggang, bukannya angka pada penimbang.

Diet yang keterlaluan boleh membahayakan emosi. Sekatan diet tertentu akan menggandakan risiko kemurungan. So take a minute and analyze your efforts. Sekiranya kita aktif bergerak dan tidak makan berlebihan, walaupun berat masih excess 5kg dari berat ideal, that's ok. Teruskan maintain berat tersebut.

Melainkan anda mula merasa tidak selesa bersolat, kaki cepat lenguh, selalu kejang kaki, paha berselisih, cepat mengah - ok, let's do something. You know where to find us :)
Diana Ishak
Read more

Berapa lama badan boleh bertahan tanpa membuang air besar?


Saluran pencernaan yang sihat bererti membuang air besar secara rutin. Walaupun setiap orang ada 'jadual' buang air besar yang berbeza, not pooping at all is a concern. Kekerapan membuang yang "normal" adalah sekitar 1-3 kali sehari atau selang sehari. Kebanyakan orang notice pattern 'jadual' masing-masing. Some people membuang air besar pada waktu yang sama setiap hari. 

Jika seseorang buang air besar hanya 2 kali seminggu atau kurang dari tu, ini dikategorikan sebagai sembelit. Sembelit adalah penyakit. Jika tak dirawat segera, najis boleh masuk ke dalam sistem usus menjadikan lebih sukar untuk buang air besar. Tidak ada jangka masa tertentu sejauh mana seseorang boleh bertahan tanpa membuang air besar kerana setiap orang mengambil diet yang berbeza. Selain itu faktor kesihatan gastrousus dan gaya hidup yang berbeza juga menyumbang kepada keteraturan jadual buang air besar.

Tidak ada jangka masa tertentu sejauh mana seseorang boleh bertahan tanpa membuang air besar kerana setiap orang mengambil diet yang berbeza. Selain itu faktor kesihatan gastrousus dan gaya hidup yang berbeza juga menyumbang kepada keteraturan jadual buang air besar. Tetapi jika seseorang tidak buang air besar sama sekali dalam seminggu dan masih makan seperti biasa, you may need to start thinking about why you haven’t pooped. Kadang-kadang ada halangan pada usus yang tidak membenarkan najis lalu.

Some people menahan najis atau menolak untuk buang air besar kerana risau menggunakan tandas (maybe tandas kotor). Pernah terjadi satu kes, seorang wanita meninggal dunia setelah 8 minggu tidak pergi ke tandas. Penumpukan najis telah menyebabkan ususnya membesar sehingga mereka menekan organ badan hingga menyebabkan serangan jantung. Jangan biasakan diri menahan buang air besar kerana satu masa nanti badan terbiasa hingga anda tidak lagi merasa gesaan untuk membuang. Penting untuk perhatikan simptom yang timbul, ini termasuk perut kembung, merasa ingin buang air besar tetapi tidak boleh, loya dan pening kepala, tidak mengeluarkan sebarang gas (kentut), sakit perut.

Tidak membuang air besar tidak hanya mempengaruhi sistem pencernaan, tetapi badan secara keseluruhan. Beberapa komplikasi akibat terlalu lama tidak buang air besar adalah seperti:
(1) Najis sudah menjadi keras lalu tersekat dalam kolon, dan
(2) Najis yang berlebihan menekan usus menyebabkan usus terkoyak.

Diana Ishak
Read more

"Cuma 'turun' 1kg je".

.

.

Nampak tak beza antara dua gambar ni?
.
Gambar kiri : 82kg
Gambar kanan : 81kg
.
Berat pada skala macam tak nampak beza. Cuma 'turun' 1kg je.
Tapi hakikatnya masing-masing boleh tengok betapa bezanya dia dulu dan sekarang.
.
Apabila otot bertambah, lemak akan semakin berkurang.
Kerana bila bertambahnya otot, maka bertambahlah juga jumlah lemak yang dibakar.
Otot yang bertambah serentak dengan penurunan lemak akan membuatan berat pada skala seolah-olah tak berganjak tapi perubahan bentuk badan ada.
.
Pernah baca tak testimoni GC Plus dari pengguna yang kata "Berat macam tak beza banyak tapi baju-baju lama semua dah boleh pakai".
.
Inilah yang kami maksudkan.
Fungsi GC Plus adalah membantu membakar lemak dengan cara menambahkan jisim otot. Bila otot bertambah, lemak akan dibakar dengan lebih banyak. Tanpa bersenam dan berlapar pun lemak boleh hilang. Boleh baca testimoni pengguna di sini :
http://greenaard.myshopify.com/pages/testimoni-testimony

.

Diana Ishak
Read more

Kaitan ubat dan berat badan

 Sesetengah ubat-ubatan boleh meningkatkan selera makan, menyebabkan water retention, dan perlahan-lahan menyebabkan pertambahan berat badan dalam jangka masa panjang akibat aktiviti badan yang rendah (low metabolism).

.
 Ubat-ubatan yang diambil secara rutin akan menjejaskan hormon kenyang yang berpusat di otak. Ini akan meningkatkan selera makan. 
.
 Berat badan boleh meningkatkan peluang mendapat kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, dan diabetes jenis 2.
.
 Sekiranya badan naik dengan cepat dalam tempoh yang singkat, cepat-cepat jumpa doktor terutamanya jika pesakit yang berisiko untuk penyakit jantung atau tekanan darah tinggi.
.
 ubat darah tinggi, ubat kolesterol, ubat penenang dan ubat tahan sakit yang di ambil secara rutin untuk tempoh yang lama berupaya membuatkan berat badan bertambah.

Diana Ishak
Read more

Sama tapi berbeza?

 

Ini akak nak bagi contoh kenapa 2 orang yang mempunyai berat badan yang sama tak semestinya boleh muat baju yang bersize sama. Haaaaaa...pelik tak?
.
Cuba tengok gambar ni.
Ini adalah gambaran 2 orang yang mempunyai berat badan yang sama tapi seorang ada body fat yang lebih tinggi dari yang satu lagi.
.
Inilah yang GC Plus buat pada badan korang.
GC Plus TAK AKAN buatkan badan korang jadi kurus (kerempeng) tapi akan bantu dapatkan berat badan yang ideal.
Berat badan yang ideal adalah berat badan yang sihat - bermakna selain dari bantu korang dapat berat badan yang sewajar dengan ketinggian, ia juga bantu mengurangkan body fat. Sebab tu ada certain cases di mana pengguna GC Plus kata berat tak nampak kurang banyak tapi seluar lama semua dah boleh pakai semula.
Macamana boleh jadi macam ni?
.
Ini adalah kerana GC Plus menambahkan jisim otot.
Bila jisim otot bertambah, metabolisme akan meningkat.
Metabolisme yang meningkat akan membakar lebih lemak.
Otot membuatkan badan lebih fit.
Lemak membuatkan badan nampak fat.
Beza, kan?
.

Diana Ishak
Read more

Beza di antara KURUS dan BERAT IDEAL

 

Cuba tengok gambar ni.
Hampir sama, kan? Tapi sebenarnya tak serupa.
Kalau tengok betul-betul, ada perbezaan yang SANGAT SEDIKIT pada bentuk badan mereka. Masing-masing dah slim tapi masih ada yang rasa badan tak cukup slim. Kenapa jadi macam ni?
.
Ada beza di antara KURUS dan BERAT IDEAL.
Kebanyakkan orang aim untuk kurus.
Dan mereka menilai KURUS dengan - boleh pakai jeans size 24, boleh pakai baju size XS, pinggang secekak, dan muka runcing.
Selagi tak capai 'piawaian' ni, maka ia belum lagi digelar KURUS.
Oh lagi satu, walaupun dah cecah piawaian tu, kadang-kadang ia tetap belum boleh digelar kurus sekiranya ada orang lain yang lebih kurus dari tu 😂😂.
.
Piawaian korang tu SALAH!
.
Berat ideal adalah berat sihat.
Selalunya ideal weight range adalah sekitar 10kg.
Bermakna sekiranya tinggi korang 155cm, ideal weight adalah sekitar 45kg-55kg.
45kg kelihatan kurus dan lansing.
Tapi tak bermakna 54kg itu gemuk.
Masing-masing masih lagi berada dalam skala berat yang sihat.
Jadi kenapa mesti berhempas-pulas untuk menampakkan diri sangat-sangat kurus?
.
Being skinny doesn’t make a person beautiful. Begitu juga dengan memiliki big boobs or curves. Bukan semua yang berpunggung besar dan berpayudara besar itu gorgeous. Just pastikan berat badan korang ideal - you will get not only healthy but hawttt!
.

Diana Ishak
Read more

Kaitan diabetis dengan berat badan

 

 .

Apa kaitan diabetis dengan berat badan?
.
🥗 Mengawal berat badan adalah sangat penting especially kepada yang mengidap diabetes jenis 2.
.
🥗 Membawa berat badan yang berlebihan menjadikan kandungan gula dalam darah susah dikawal.
.
🥗 80 peratus pesakit diabetes jenis 2 mempunyai berat badan berlebihan.
.
🥗 Berat badan yang berkurangan boleh membuatkan paras gula darah juga menurun – good news to you!
.
Jadi, dengan menurunkan berat badan, pengidap diabetis bukan saja dapat kuruskan badan tapi dapat juga menurunkan kandungan gula dalam darah.
.
Diana Ishak
Read more
21 results
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart