GC Plus / dehidrasi

Wujudkah istilah BERAT AIR?

Berat air bukanlah berat yang sebenar seperti berat badan dari otot dan lemak, tetapi istilah BERAT AIR memang wujud. Kadangkala berat badan bertambah sebanyak 1.5kg semalaman. Lemak tidak akan bertambah begitu drastik semalaman. Berat badan yang bertambah secara mendadak sebegini selalunya akibat AIR.

Badan yang terlalu banyak garam adalah faktor yang menyebabkan terjadinya BERAT AIR. Buah pinggang adalah organ yang dinamik. Ia yang menentukan samada badan harus menahan air atau tidak. Jika kita makan banyak garam (makanan bergaram) pada malam sebelumnya, maka buah pinggang akan menahan lebih banyak air untuk mencairkan atau memperbetulkan ketidakseimbangan garam dalam badan.

Air yang ditahan dalam badan akan menzahirkan keberadaannya pada bahagian tertentu badan. Air lebihan ini disimpan di seluruh badan di tisu atau di antara saluran darah, dan selalunya berkumpul di hujung kaki (jari kaki dan bahagian betis ke bawah). Badan juga cenderung menyimpan air ketika mengalami dehidrasi (kurang air). Sekiranya tidak minum cukup air, nisbah garam-air menjadi tidak seimbang dan badan akan menahan air sehingga keseimbangan pulih.

Disebabkan air, berat badan turun naik dalam seminggu. Itu normal. Penting untuk menimbang berat pada masa yang sama dan dengan cara yang sama setiap hari untuk mendapatkan gambaran yang betul mengenai berat badan keseluruhan. Ada cara untuk membuang berat air:

[a] Minum air.
Kedengarannya pelik, tetapi minum banyak air membantu menghilangkan air dan garam yang bertakung dalam badan. 2-3L air sehari memadai. Kalau tak boleh minum banyak air, makan banyak makanan yang mengandungi air, contohnya tembikai.

[b] Tambah kalium (potassium)
Kalium membantu menstabilkan banyak fungsi penting tubuh, termasuk tekanan darah dan keseimbangan air. GC PLUS ada kandungan kalium yang tinggi. Sebab itulah kami tidak benarkan sesiapa yang ambil ubat darah tinggi memakan GC PLUS kerana kalium boleh mengganggu ubat-ubatan yang digunakan untuk tekanan darah tinggi. Disebabkan GC PLUS ada kalium, that's why penting untuk anda perhatikan progress berat badan sepanjang 10 hari pertama (guna weight loss card). Kerana dalam 10 hari ini berat air pasti turun. Sekiranya berat badan turun kurang dari 580g dalam tempoh 10 hari tersebut, pasti badan anda ada something wrong. Banyak garam, maybe. 10 hari pertama adalah indicator bahawa badan anda adalah "normal".

[c] Makan banyak serat (fiber)
Sistem pencernaan yang sihat adalah kaedah terbaik untuk membuang berat air. Apa sistem pencernaan lancar, itu bermaksud semuanya seimbang. Jadi jika badan membuang air besar kurang dari 3 kali seminggu atau sembelit, berat badan pasti susah untuk turun.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart