GC Plus / lemak berkurangan bila berpeluh

Adakah Berpeluh Bermaksud Berat Badan Sedang Berkurangan?

Basah dengan peluh setelah berlatih boleh membuatkan kita merasa seperti badan telah berkurangan beberapa gram (barangkali 1kg!). Bila timbang badan, memang benar angka sudah berkurang beberapa gram. Tetapi, adakah itu bermaksud badan telah kehilangan lemak?

Sebenarnya, banyak berpeluh tidak semestinya boleh mengurangkan berat badan. Peluh kebanyakannya hanyalah air, dengan garam dan sebilangan kecil ammonia dan urea. Peluh TIDAK mengandungi lemak. 

"Bolehkah berpeluh membantu mengurangkan berat badan?"

Jawapannya adalah...TIDAK SECARA LANSUNG (INDIRECTLY). Untuk mengurangkan berat badan, kita perlu membakar kalori. Setiap 450 gram lemak mengandungi 3500 kalori tenaga. Jadi, untuk 1 kg lemak, badan perlu bakar 7800 kalori.

  • Berbasikal 1 jam = 750 kalori
  • Squat 1000 kali = 1000 kalori
  • Berjalan atas treadmill (incline) 1 jam = 1000 kalori
  • Berenang 1 jam = 500-700 kalori

Jelas di sini menunjukkan, untuk menurunkan 1 kg lemak (7500 kalori), ia tidak berlaku 1 malam. Tambahan lagi, kita masih perlu makan setiap hari, jadi proses menurunkan berat badan tidak semudah yang disangka.

"Jadi, kenapa skala penimbang menunjukkan sedikit pengurangan setelah bersenam?"

Kerana, berpeluh mengeluarkan air, bukannya lemak. Ini menyebabkan penurunan berat badan sementara. Selepas bersenam, kita minum beberapa gelas air, berat badan akan kembali asal. Rata-rata, senaman membakar kira-kira 350 kalori sejam, bergantung pada faktor usia, jantina, jisim otot dan jenis latihan. Jika mahu, bersenamlah selama satu jam setiap hari di samping kurangkan 150 kalori setiap hari dari makanan harian.

Badan lebih mudah hilang lemak dengan mengurangkan kalori berbanding menggunakan kalori. Itu dapat dicapai dengan memakan sedikit kalori. Tetapi inilah yang susah dibuat kerana LAPAR is the culprit. Cubalah GC PLUS. Ia mengurangkan rasa lapar dan menyebabkan perut kenyang lebih lama dari biasa. Ambil 4 biji setiap pagi, sebelum breakfast. Selama 30 minit, jangan ambil sebarang makanan. Selepas 30 minit, barulah anda breakfast. Jangan lupa catat weight loss journey semasa 10 hari pertama pada weight loss card tracker yang kami berikan.

Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart