GC Plus / lemak badan

Bolehkah Lemak Menjadi Otot?

Mencuba untuk buang lemak dan membina otot serentak adalah goal bagi ramai orang. Antara mitos yang paling popular adalah, "Lemak boleh berubah menjadi otot melalui latihan angkat berat atau senaman". Bolehkah lemak berubah menjadi otot?

Jawapannya, TIDAK. Kerana. otot dan lemak terdiri daripada sel yang berbeza.

Otot datang dalam tiga bentuk - rangka, otot jantung dan otot halus (kebanyakannya dalam usus). Otot yang selalu kita sebut-sebut adalah merujuk kepada otot rangka. Tisu otot rangka ini terdiri daripada blok-blok protein. Sedangkan lemak terdiri daripada trigliserida.

Nota : Trigliserida adalah salah satu komponen kolesterol. Boleh nampak kan, apa kaitan berat badan dengan kolesterol?

Oleh kerana sel otot dan lemak mempunyai komposisi kimia yang berbeza, maka kedua-duanya tidak dapat ditukarkan menjadi satu sama lain. Hakikatnya, proses kehilangan lemak dan pembentukan otot isn’t quite that simple. Jadi, apa yang berubah ketika berat badan berkurangan?

- kehilangan lemak
- otot menyusut
- simpanan glikogen berkurang (air keluar dari badan)

Penurunan berat badan yang baik mestilah melibatkan kehilangan lemak sahaja, bukan otot. Untuk menurunkan berat badan, badan mesti mendapat kurang kalori. Bermakna, seseorang mesti makan sedikit kalori daripada yang diperlukan. Tetapi, kekurangan kalori yang terlalu besar menyebabkan otot mengecil kerana badan memecahkan otot untuk digunakan sebagai tenaga.

Oleh itu, disyorkan kekurangan kalori yang sihat adalah sekitar 500 kalori sahaja sehari. Jika keperluan kalori anda adalah 1600 kalori sehari, cuba kurangkan 20% (320 kalori). Kalori baru anda menjadi sekitar 1400 kalori. Amalkan kalori baru ini selama 1 minggu dan lihat berat badan berkurangan.

Semasa badan mendapat kekurangan kalori yang sederhana ini, trigliserida dalam lemak akan digunakan sebagai tenaga, bukannya otot. Sebab itulah berat badan yang susah untuk turun ada kaitan dengan kolesterol tinggi kerana trigliserida adalah sebahagian dari kolesterol. Walau bagaimanapun, mengurangkan 500 kalori sehari memang susah dilakukan sekiranya belum terbiasa. Sebab itulah kami cadangkan ambil GC PLUS kerana ia membantu membebaskan serotonin dengan banyak. Serotonin mengurangkan rasa lapar.

Diana Ishak
Read more

Lemak untuk sumber tenaga?

Kami dapat soalan yang bagus tentang Coconut Health Claims iaitu tentang minyak kelapa formula khas (MCT) yang katanya bagus untuk atlet kerana memberikan tenaga.

Sebelum kita ambil bulat-bulat claims tentang MCT, kita kena faham chemistry profile minyak kelapa. Mula-mula kita wajib tahu bahawa minyak kelapa adalah 100% LEMAK. Sebahagian besar asid lemak dalam minyak lemak adalah lauric acid, iaitu asid lemak yang berantai panjang.

Rantaian panjang itu menjadikan lemak sebagai sumber tenaga PALING PERLAHAN. Walau bagaimanapun, setiap gram lemak membekalkan 9 kalori, iaitu 2 kali ganda yang dibekalkan oleh protein atau karbohidrat. Jadi, lojiklah jika dikatakan minyak kelapa membekalkan tenaga yang lebih. Kerana itu, minyak kelapa sangat sesuai digunakan oleh atlete kerana mereka aktif dan pasti menggunakan kalori yang banyak itu.

Badan menyimpan lebihan lemak di perut dan di bawah kulit untuk digunakan ketika badan memerlukan lebih banyak tenaga. Lebihan lemak juga disimpan di saluran darah dan dalam organ, di mana ia dapat menyekat aliran darah dan merosakkan organ. Jika orang yang kurang aktif mengambil produk berasaskan minyak kelapa dengan rutin, boleh menambahkan risiko obesiti, kolesterol dan serangan stroke.

Hanya kerana kajian sains menyangkal manfaat kesihatan minyak kelapa ketika diambil secara oral, adakah kita mesti berhenti menggunakannya untuk aplikasi di tempat lain? Jawapannya, NO. Not necessarily. Minyak kelapa masih baik untuk digunakan pada kulit (kaedah sapuan). Walaupun sifat antibakterianya lebih rendah dari tea tree oil, argan oil dan jojoba oil, ia masih bagus untuk rawatan kulit kering.

VCO atau minyak kelapa yang disapu pada kulit, is ok. Ini kerana minyak kelapa melembutkan kulit tetapi TIDAK MENGEKALKAN KELEMBAPAN. Bermakna, perlu disapu dengan kerap. Tetapi, ada caranya. Memandangkan minyak kelapa and its produk adalah 100% LEMAK, ia ada kecenderungan untuk clog pores. Jadi, cara paling tepat adalah, gunakannya SELEPAS MANDI kerana pori-pori tidak mudah tersumbat.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart