GC Plus / protein

Karbohidrat penting untuk diet yang berkesan dan mood yang baik

Maaf, jika boleh saya katakan ketika dunia kegilaan diet rendah karbohidrat (low carb diet) dan pro-protein (makan protein sahaja), karbohidrat dituduh sebagai penyebab kenaikan berat badan. Karbohidrat dikatakan punca kenapa ramai tidak dapat menurunkan berat badan.

Apabila kita berhenti makan karbohidrat, otak juga berhenti mengatur serotonin, iaitu sejenis bahan kimia yang menaikkan mood dan menyekat selera makan. Pengambilan karbohidrat merangsang pengeluaran serotonin. Apabila serotonin aktif di otak, kesannya pada selera makan adalah membuatkan perut merasa kenyang yang lebih panjang. Serotonin sangat penting bukan sahaja untuk mengawal selera makan dan menghentikan kita dari makan berlebihan, tetapi juga mengawal mood.

Ubat antidepresan menggunakan mekanisme yang sama, iaitu ia menjadikan serotonin lebih aktif untuk jangka masa yang lebih lama bagi mengatur mood. Tetapi tindakbalas bahan kimia lain di dalamnya menjadikan metabolisme badan merendah lantas berat badan susah turun. Karbohidrat meningkatkan tahap serotonin dan bertindak seperti ubat penenang semula jadi. Otak menghasilkan serotonin hanya setelah kita mengambil karbohidrat. Dan yang paling penting, karbohidrat ini mesti dimakan bersama dengan protein yang SANGAT SEDIKIT atau TANPA PROTEIN.

Makanan seperti pasta dan nasi membolehkan otak membuat serotonin, tetapi ayam dan steak menghalang serotonin daripada dihasilkan. This is why people may still feel hungry walaupun setelah makan steak. Perut sudah kenyang tetapi masih craving sesuatu kerana otak tidak cukup membuat serotonin bagi mematikan selera makan. Otak wanita mempunyai sedikit serotonin berbanding lelaki. Sebab itulah wanita lebih moody. Apabila wanita memakan diet yang kurang merangsang serotonin, this make women feel irritable.

Badan memerlukan karbohidrat yang cukup agar mood tetap stabil. Perubahan mood biasanya berlaku pada waktu petang atau malam. Sebab itulah pada waktu ini, kita mudah craving sesuatu yang manis dan berlemak seperti coklat dan ice-cream. Dalam weight management, it's not just a matter of gagal mengawal cravings, tetapi otak yang mengawal dan menghantar isyarat untuk makan karbohidrat. Jika karbohidrat sangat rendah dalam badan, manusia mudah menjadi grumpy atau gelisah.

Ketika badan kurang sumber karbohidrat, memakan protein tidak akan menyelesaikan masalah. Malah, memakan makanan berlemak seperti daging atau keju akan menambahkan lagi rasa letih dan lesu. Walau bagaimanapun, jika lemak dan protein adalah satu-satunya alternatif yang ada, maka otak masih boleh menggunakannya untuk sumber tenaga tetapi ia umpama memberi teh manis kepada pengembara di gurun gersang. Teh manis itu mampu menghilangkan dahaga sementara, tetapi masih tidak berkesan.

Mekanisme inilah yang digunakan dalam formulasi GC PLUS, iaitu dengan merangsang penghasilan serotonin supaya perut menjadi lambat lapar, TANPA bantuan karbohidrat. Ini sangat beneficial untuk mereka yang sedang berpuasa, di mana pengambilan GC PLUS mengurangkan rasa lapar sepanjang tempoh itu.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart