GC Plus / berat tak berubah

Tanda-Tanda Anda Memiliki Berat Badan Yang Sihat

Lebih daripada 40% orang dewasa di dunia adalah GEMUK. Jadi tidak menghairankan jika ramai orang berusaha untuk kurus. Maybe ada yang tertanya-tanya apa sebenarnya yang dikatakan dengan berat badan yang sihat. Walaupun berat badan terkini bertambah 3kg dari tahun lepas, tidak bermaksud kita perlu menurunkan berat badan.

Peliknya, tidak kira berapa berat badan seseorang, dia selalu merasa "belum cukup kurus". Inilah yang menyebabkan tekanan yang tidak perlu. There’s no one-size-fits-all formula to indicate how much you should weigh. Walaupun penimbang berat badan menunjukkan pertambahan berat, jangan panik. Penimbang bukan satu-satunya piawai.

[a] BMI
Some people, walaupun menjalani gaya hidup sihat, dia masih belum dapat menurunkan berat badan. This is so frustrating, I know. Walau bagaimanapun, BMI anda tinggi tidak bermakna anda gemuk. Kerana mempunyai jisim otot yang besar juga boleh menyebabkan BMI tinggi.

[b] KAFFEIN
Sekiranya kita dapat menempuh hari tanpa perlu minum 3-4 cawan/gelas kafein, itu indicator berat badan yang sihat. Berat badan ideal membuatkan kita merasa sihat dan bertenaga. Walaupun ini kelihatan seperti petunjuk yang tidak tepat, seseorang dengan berat badan yang sihat kurang rasa mengantuk/letih pada waktu siang berbanding individu yang gemuk.

[c] BERAT BADAN MENGHAMPIRI IDEAL WEIGHT
Walaupun berat terkini masih EXCESS SEDIKIT dari berat ideal, tetapi sekiranya kita merasa bertenaga, sihat, tidak mudah penat dan berat terkini statik pada angka yang sama selama bertahun-tahun, probably our body is happy right where it is. Mungkin itulah berat yang ideal bagi diri kita.

[d] DEGUPAN JANTUNG
Berat yang sihat adalah lebih dari sekadar penampilan luaran. Ia adalah kesihatan keseluruhan termasuk denyutan jantung semasa sedang berehat (degupan jantung ketika duduk diam). Denyut jantung rehat yang tinggi boleh menjadi tanda awal masalah jantung. Selagi denyutan jantung sihat, kita tidak perlu terlalu sibuk untuk menurunkan berat badan dengan melampau.

Degupan yang sihat adalah antara 60-100 denyut per minit]

[e] UKURAN PINGGANG
Sekiranya bahagian perut ada lemak berlebihan, risiko penyakit jantung, diabetes dan penyakit kronik yang lain lebih tinggi.
Lingkaran pinggang yang sihat untuk lelaki kurang dari 40 inci, dan wanita mesti kurang dari 35 inci. Jika ukuran pinggang masih d bawah had yang ditetapkan, tak perlulah bermati-matian berdiet untuk menurunkan berat badan.

Sebab itulah GreenAard selalu mementingkan ukuran pinggang, bukannya angka pada penimbang.

Diet yang keterlaluan boleh membahayakan emosi. Sekatan diet tertentu akan menggandakan risiko kemurungan. So take a minute and analyze your efforts. Sekiranya kita aktif bergerak dan tidak makan berlebihan, walaupun berat masih excess 5kg dari berat ideal, that's ok. Teruskan maintain berat tersebut.

Melainkan anda mula merasa tidak selesa bersolat, kaki cepat lenguh, selalu kejang kaki, paha berselisih, cepat mengah - ok, let's do something. You know where to find us :)
Diana Ishak
Read more

Betul ke minum teh akan melambatkan penurunan berat badan?

.

.
Teh ada sejenis bahan yang boleh meningkatkan metabolisme dan membantu badan anda memecahkan lemak lebih cepat. Dan kafein dalam kebanyakkan teh berfungsi menambahkan penggunaan tenaga menyebabkan tubuh anda membakar lebih banyak kalori. Jadi, secara tak lansung teh memang berfungsi untuk penurunan berat badan.
.
TAPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII.
Ia akan bertindak sebagai agen penurun berat badan sekiranya teh diambil begitu saja tanpa gula dan krimer.
Kalau dah ditambah gula, ia akan menjadi minuman penambah kalori. Jadi, hati-hati.
.
Diana Ishak
Read more

Apa itu Weight Loss Plateu?


Ini suatu keadaan yang sangat menakutkan kepada semua yang sedang berdiet. Kerana kita membayangkan berat akan semakin turun, turun dan turun. Sebenarnya dalam mana-mana program weight loss, weight loss plateau memang berlaku.

Weight loss plateau atau 'berat tak berganjak'
is caused by 3 main factors :

🏋 You’re Losing Fat and Gaining Muscle
Kalau penimbang adalah satu-satunya benda yang korang gunakan untuk ukur berat badan, itu silap. Sebab penimbang tak membuatkan korang benar-benar tahu apa yang berlaku pada lemak badan dan jisim otot. Sebab tu penting untuk ambil berat body fat. Ada kemungkinan lemak dah turun, dalam masa yang sama otot meningkat (GC Plus menambah jisim otot). Kesannya, tiada perubahan dalam berat badan. Itulah sebabnya kenapa korang perlu ukur bukan sahaja berat badan, tetapi lemak badan. Dengan cara ini korang dapat tengok samaada penurunan berat badan memang benar-benar berhenti atau sebenarnya lemak masih menunjukkan penurunan tapi oleh kerana kehilangan lemak hampir sama dengan kadar penambahan otot, maka berat nampak tak berganjak pasa skala penimbang.

🏋 Body fat memang dah rendah
Lemak badan dah memang berkurang. Korang tak sedar sebab badan korang berat pada otot.

🏋 Metabolisme perlahan
Kalau kalori berkurangan dengan cara terlalu drastik (tahan lapar), badan menghantar mesej bahawa ia sedang diancam kebuluran. Jadi, badan akan berhenti terus membakar lemak keraan nak simpan tenaga. Jadi, jangan sengaja berlapar!

🏋 Badan kurang zat
Pastikan walau dalam keadaan berdiet, korang masih makan makanan yang cukup nutrient. Kerana kalau badan tak cukup zat, berat tetap susah nak turun.

.
Diana Ishak
Read more

Bukti nombor pada skala penimbang bukanlah pengukur berat badan sebenar kita.

 

 .

Numbers on a scale means nothing! The real issue is your body fat.
.
Cuba tengok gambar ni.
Semua wanita ni miliki berat badan yang sama.
Tapi ada yang nampak gempal, ada yang nampak ideal ada yang nampak kurus.
.
Ini adalah bukti nombor pada skala penimbang bukanlah pengukur berat badan sebenar kita.
Ia adalah gabungan berat lemak + berat tulang + berat otot + berat air.
Yang kita nak hilangkan adalah berat lemak sahaja.
.
Ada sorang pengguna GC Plus kata, there is only a 2kg difference between her starting and current weight, but her body composition change COMPLETELY!
.
PLEASEEEEEE STOP GETTING HUNG UP ON THE NUMBER ON THE SCALE!
PLEASE STOP THINKING YOUR WEIGHT EQUALS YOUR PROGRESS AND FOR THE LOVE OF EVERYTHING PLEASE STOP LETTING YOR WEIGHT HAVE ANY AFFECT WHATSOEVER ON YOUR SELF ESTEEM.
.
Sebab tu kami always mintak pengguna GC Plus ambil berat lemak badan sebelum guna GC Plus atau ambil ukuran pinggang. Sebab ada possibility berat badan tak turun banyak sebab otot bertambah. Tapi bila otot bertambah bermakna lemak juga semakin berkurang. Sebab tu ukuran pinggang penting.
.

Diana Ishak
Read more

Berapa botol GC Plus agak-agak nak kena beli untuk kurus?

 

Satu lagi soalan yang selalu ditanyakan oleh pengguna GC Plus - "Kenapa berat saya turun 2kg je sebulan tapi kawan saya turun sampai 6kg?"

Ada yang turun hanya 1kg sebulan. Ada yang turun 4kg sebulan. Ada yang 19kg sebulan! (ni bukan main-main ya, kami ada testimoni ni). Banyak atau tidak perbezaan kadar penurunan tu satu cerita lain. Cerita yang lebih penting kat sini adalah apa yang you all dah buat untuk dapatkan turun berat sampai berbelas kilo tu.

Sebenarnya, penurunan berat badan yang sihat adalah sekitar 400g-900g seminggu. Tapi kalau you all turun berat badan sehingga 19kg sebulan bukanlah tak sihat. Masih selamat. Persoalannya sekarang bukan banyak mana mampu turun. Tapi cara apakah yang digunakan untuk turun tu.

Kalau setiap hari you all togok air limau nipis, air lemon, air perahan cili, memang la cepat turun berat tapi itu adalah penurunan berat yang TIDAK SELAMAT. Tapi kalau you all makan makanan yang sihat dan natural 3 kali sehari (bukan makan ringan atau makanan proses), di samping 10 minit buat jumping jack setiap hari, walaupun kelihatan you all seperti banyak makan dan malas bersenam (sebab buat 10 minit je), ia adalah penurunan berat badan yang sihat sekiranya mampu turun walaupun 2kg saja sebulan.

 .

JADI, BERAPA BANYAK BERAT PATUT SAYA KURANGKAN?

Kalau berat badan badan you all sekarang 58kg, dan berat ideal adalah 50kg, maknanya you all perlu turunkan 8kg saja lagi. Itu tak mustahil. Tapi kalau bercita-cita nak turunkan 8kg dalam masa seminggu (dengan cara yang sihat), itu mustahil.

Sebab apa mustahil?

Sebab kau bukan peserta The Biggest Loser yang beratnya menjangkau 172kg. Mereka yang berbadan besar di tahap obesiti ini lebih mudah hilang 8kg seminggu kerana faktor kehilangan berat air pada minggu pertama. Ini memang 'general rule' dimana, lebih banyak berat badan yang perlu diturunkan, lebih mudah untuk hilang berat.

BERAPA BOTOL AGAK-AGAK SAYA KENA BELI UNTUK KEMBALI KE BERAT BADAN SIHAT?

Ini lagi satu soalan yang payah nak jawab.

Walaupun GC Plus bantu untuk capai berat ideal, tapi perasan tak tak semua orang turun amaun berat yang sama sebulan. Ada yang turun 1kg, ada yang 5kg, ada yang 10kg. Salah satu faktornya kita dah bincangkan di point atas tadi.

Faktor seterusnya adalah gaya hidup.

Kalau The Biggest Loser tu lain. Memang mereka ada sepanjang hari untuk dedikasikan diri kepada pelbagai aktiviti yang boleh bantu ke arah penurunan berat badan. But kita-kita yang di luar program itu ada banyak lagi benda nak buat. 

Ada yang kerjanya sepanjang hari depan PC.

Ada yang kerjanya berjalan ke sana-sini naik tangga turun tangga jumpa customer.

Ada yang kerjanya di site, kerja berat.

Aktiviti kita tak sama. Dan aktiviti ini mempengaruhi cepat atau lambat penurunan berat badan. 

Tapi, kami nak tanya. Kenapa you all nak turunkan berat badan yang banyak dengan cepat? Ada yang tanya "Sempat tak saya turunkan 15kg dalam masa 2 bulan?"

Amboiiii. Nak kawen ke apa ni?

Pernah tak terfikir apa yang akan terjadi selepas berat badan you all turun dengan banyak secara mendadak?

Kami sokong sesiapa saja yang letakkan sasaran dan matlamat untuk capai berat badan ideal dalam sekian-sekian masa, tapi kami pelik kenapa letakkan sasaran dalam masa yang singkat?

Berikan masa untuk badan anda berubah. Letakkan matlamat itu perlu, tapi biar ia berlaku dengan santai dan tenang. Berikan masa untuk badan pulih dan bertindakbalas dengan perubahan yang berlaku apabila ambil GC Plus.

Sebab, lebih cepat berat badan you all turun, lebih cepat berat tu datang balik. Haaa, takut tak?

Kehilangan 4kg seminggu selalunya, hujung bulan nanti 4kg ni datang balik kat you all. Tapi, hilang 4kg sebulan selalunya ia kekal hilang.

Percayalah! 

Diana Ishak
Read more

Berat bertambah bila bersenam

 

 .

Hari-hari bersenam macam nak rak! 

Dengan jogging-nya, dengan sit-upsnya, dengan lompat kataknya.....tapi bila timbang badan, berat bertambah!

Kenapa?

Ok, pertama sekali perlu diingat bahawa situasi ni tak berlaku pada semua orang, jadi jangan jadikannya alasan untuk takut bersenam. Walaubagaimanapun, sekiranya ini berlaku pada anda, lebih-lebih lagi jika anda berdiet, kemungkinan besar itu bukan pertambahan lemak tapi berat air yang disebabkan oleh keradangan. Ini kerana bersenam mengakibatkan koyakan kecil pada gentian otot (microtrauma). Sebab itulah selepas bersenam kita mudah rasa sakit-sakit badan.

Dalam masa yang sama badan akan 'berusaha' untuk menyembuhkan koyakan kecil ni.

Cara penyembuhan koyakan kecil gentian otot ini adalah badan akan menghasilkan bahan perantara (cecair) yang akan bergerak ke kawasan koyakan dengan membawa bersama sel darah putih. Pergerakan ini akan membuka saluran darah dan sel darah putih akan menyingkirkan toksin dan serpihan koyakan tadi. Aktiviti yang berlaku di kawasan koyakan ini akhirnya menyebabkan keradangan dan membengkak. Cecair yang diperlukan untuk melawan keradangan tadi sudah tentunya akan memberi sedikit pertambahan pada berat badan. Dan ianya bersifat sementara. 

Dan sudah tentu, mengambil makanan yang sihat (bukan sekat makan terus) dan berehat dengan cukup amat membantu badan (koyakan kecil pada gentian otot) pulih dengan cepat TETAPI kunci utama adalah be consistent. Badan sedang menyesuaikan diri dengan perubahan apatah lagi bila anda sedang berdiet. Berikan masa kepada diri sendiri.

Senaman yang berlebihan juga menyebabkan badan membebaskan hormon kortisol yang menggalakkan pengumpulan lemak lebih-lebih lagi di sekitar abdomen.

Satu lagi sebab kenapa berat badan bertambah apabila bersenam dan berdiet adalah kerana badan anda lebih cepat menambah otot berbanding membakar lemak. Sekiranya berat anda bertambah 1kg sebulan walaupun anda mengambil pil kurus, itu adalah normal. Ini kerana pil kurus membantu menambahkan metabolisme dalam badan. Peningkatan metabolisme secara tiba-tiba juga akan menyebabkan keradangan yang bersifat sementara.

Sesetengah pengguna GC Plus kurang sabar dan ingin kesan (turun berat badan) itu nampak dengan segera tanpa mengetahui bahawa ada banyak perkara yang perlu dilalui oleh badan dalam proses ini.

GC Plus bukan sahaja membantu anda mendapatkan berat badan ideal, tetapi juga menambah otot (increas lean muscle). Semakin bertambah otot bermakna semakin bertambah metabolisme badan. Semakin bertambah metabolisme badan maka semakin cepat badan mendapat berat badan ideal. Pertambahan otot inilah yang menyebabkan berat badan anda bertambah pada awal pengambilan. Anda akan nampak mungkin peha anda lebih besar sedikit berbanding sebelumnya. Ini adalah kerana pertambahan otot di bawah tisu adipos telah menolak lemak keluar yang mengakibatkan peha nampak lebih besar. Sekali lagi, berikan masa kepada badan anda. Be patient. Apabila lemak tadi dibakar menjadi tenaga, anda akan dapat kaki idaman :)

Antara kesilapan mereka yang bersenam atau yang mengambil GreenAard adalah terlalu overestimate berapa banyak kalori yang telah diguna oleh badan setiap kali bersenam/mengambil GC Plus sehingga mereka underestimate berapa banyak kalori pula yang ada dalam makanan yang telah diambil. Bila mereka merasakan yang meraka tidak makan nasi, maka mereka berharap akan ada pengurangan berat badan. Dan mereka cenderung untuk mengambil 'light meal' tanpa mengetahui kadangkala 'light meal' itulah yang berkalori tinggi. Tahu tak anda perlukan 2 jam senaman kardio untuk membakar kalori SEBIJI DONUT? Baiklah makan nasi. Satu cawan nasi baru 40g karbohidrat. Badan kita perlukan 130g karbohidrat sehari. Tiga kali makan nasi sehari pun baru 120g. Makan dengan lauk sayur (fiber), ikan (protein) dan ayam panggang (protein). Lebih kenyang!

Sebab itu bila ada pengguna GC Plus yang kata "Kenapa saya semakin berat sedangkan saya ambil GC Plus dan bersenam. Sepatutnya saya semakin kurus".

Sepatutnya begitulah.

Tapi, senaman saja tidak mungkin menyebabkan penurunan berat badan. Anda perlu mengurangkan pengambilan kalori anda secara keseluruhan, yang bermaksud menukar diet anda. Begitu juga dengan mereka yang hanya bergantung kepada GC Plus untuk dapatkan berat ideal (tanpa bersenam). GC Plus hanya bantu meningkatkan metabolisme badan supaya pembakaran lemak berlaku dengan lebih cepat dari biasa. Tapi ia takkan merubah apa-apa sekiranya anda makan tanpa kawalan. Anda perlu tukar diet. Tukar diet bukan bermaksud tahan lapar dan sekat makan, tetapi makan makanan yang sihat. Barulah proses turun berat itu menjadi lebih cepat.

Ada juga yang merasakan apabila sudah bersenam selama 2 jam maka it's ok untuk makan lebih.
Makanan bukanlah sejenis reward ya.
Kerana makanan akan membuatkan badan perlu membakar kalori dengan lebih banyak berbanding kalori yang dibakar ketika bersenam.

Sekiranya anda tak mengamalkan pemakanan yang betul juga boleh menyebabkan pertambahan berat badan. Mereka yang hanya makan sekali sehari selalu beranggapan badan akan lebih cepat kurus. Ini anggapan yang sama sekali salah! Kurang makan secara mendadak atau pemilihan makanan yang salah menyebabkan ketidakseimbangan hormon pada badan yang menyebabkan badan berhenti terus dari membakar lemak. 

Jadi, don't give up!
Berikan masa untuk pertambahan berat badan itu 'mencari jalan keluar'.
Jika tak ada perubahan, step back dan lihat sekiranya ada aspek-aspek lain dalam diri anda yang perlukan penelitian. 

 

Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart