Apakah kaedah terbaik untuk menghilangkan lemak viseral?

Lemak viseral disimpan di rongga perut seseorang dan dikenali sebagai 'lemak aktif' kerana ia mempengaruhi bagaimana fungsi hormon dalam tubuh. Oleh itu,  lemak viseral yang berlebihan boleh mengakibatkan perubahan dalam sistem badan. Lemak viseral berada dekat dengan banyak organ penting seperti pankreas, hati, dan usus. Semakin tinggi jumlah lemak viseral seseorang, semakin berisiko untuk mendapat komplikasi kesihatan seperti diabetes dan penyakit jantung.

Lemak viseral adalah normal, bahkan sihat dan membantu melindungi organ dan berperanan dalam fungsi endokrin dan sistem imun. Namun, dalam jumlah yang berlebihan, lemak viseral dapat menimbulkan masalah serius terhadap prestasi dan kesihatan anda. Lemak viseral disebabkan oleh banyak faktor - makanan, gaya hidup dan stress. Penting untuk memahami perbezaan antara lemak viseral dan subkutan. Lemak yang boleh dicubit di pinggang, lengan, kaki atau di mana sahaja adalah lemak subkutan, yang tersimpan di bawah kulit. Lemak viseral berbeza. Ini adalah lemak dalaman di sekitar organ perut (kadang-kadang disebut sebagai lemak perut).

Salah satu cara untuk menentukan berapa banyak lemak viseral seseorang adalah dengan mengukur ukuran pinggang. Seorang wanita yang pinggangnya berukuran 35 inci atau lebih cenderung mempunyai lemak viseral yang berlebihan. Perkara yang sama berlaku bagi lelaki yang pinggangnya berukuran 40 inci atau lebih. Walaupun lilitan pinggang yang lebih besar secara amnya bermaksud lebih banyak lemak viseral, orang yang kurus juga boleh mempunyai tahap lemak viseral yang berbahaya bergantung pada komposisi badan mereka. Malah orang yang lebih kurus boleh mempunyai tahap lemak visceral yang tinggi.

Apa yang menyebabkan lemak visceral?

Berlebihan glukosa dalam badan dan stress yang tinggi boleh menyebabkan lemak viseral meningkat. Walaupun diet yang buruk menyebabkan kegemukan, stress sebenarnya dapat meningkatkan hormon kortisol (hormon stres) yang merangsang penyimpanan lemak viseral dengan lebih banyak. Di samping itu, genetik dan hormon membantu mempengaruhi bagaimana badan menyimpan lemak. Gabungan hormon kortisol dan hormon insulin meningkatkan pengumpulan lemak viseral. Hormon seks yang sihat (estrogen & testosteron) dapat membantu mencegahnya.

Pengumpulan lemak berubah bergantung pada jantina dan usia. Deposit lemak pada kanak-kanak lelaki dan perempuan adalah sama sehingga baligh. Semasa remaja, lelaki mempunyai tahap testosteron yang lebih tinggi dan perempuan mempunyai tahap estrogen yang lebih tinggi. Testosteron menyebabkan otot lebih berat dari lemak. Kesannya lebih maskulin. Estrogen menyebabkan taburan lemak wanita pada payudara, punggung, dan paha. Kesannya lebih feminin. Seiring usia, wanita mendapat lemak tambahan di pelvis, punggung, paha, dan payudara.

Menuju menopaus, tahap estrogen menurun. Berat badan dan lemak badan (terutamanya visceral) bertambah. Penurunan estrogen membuatkan wanita susah mengekalkan berat badan dan cepat menambah berat badan. Mengapa ini berlaku? Estrogen menghadirkan unsur penting ke dalam DNA yang bertanggungjawab untuk mengawal berat badan. Ketiadaan kedua-dua estrogen dan unsur-unsur penting ini membawa kepada kegemukan yang progresif.

GC PLUS dan HERBA RAHSIA RIMBA adalah dua produk GreenAard yang membantu menstabilkan tahap estrogen. Anda tak perlu ambil kedua-duanya. Jika mahukan benefit weight loss, pilih GC PLUS. Jika mahu benefit perbaiki menstrual cycle dan simptom menopos, pilih Herba Rahsia Rimba. Whatsapp 012-7728976 untuk pertanyaan lanjut.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart