Kenapa jerawat tumbuh kat dahi

 

Setiap kali jerawat tumbuh di dahi, saya tak pernah ambil peduli pun. Saya anggap itu adalah benda biasa. Saya cuci muka macam biasa, sampai masa jerawat itu akan hilang juga akhirnya dalam masa beberapa hari. Saya tak pernah berminat nak tahu lebih lanjut tentang jerawat. Rupanya, jerawat kat dahi bukanlah sepenuhnya disebabkan oleh pengeluaran minyak berlebihan dan faktor-faktor hormon. Ada punca lain yang saya baru tahu.

1. Liang tersumbat

Ini adalah punca utama jerawat! Dahi terletak pada bahagian T- Zone, yang terkenal dengan pengeluaran minyak yang berlebihan. Liang pada bahagian ni cenderung untuk tersumbat yang membawa kepada jerawat. Tapi liang yang tersumbat boleh ditangani dengan baik melalui rutin CTM (Cleanse, Toning, Mosturize). Kalau rajin, setiap bulan buat steaming muka. Sekali sebulan cukup dan setiap sesi tu jangan steam wajah lama-lama. Sebab muka berjerawat ni sensitif. 

2. Kelemumur pada rambut

Kelemumur pada rambut boleh merangsang pembentukkan jerawat di dahi. Cuba untuk hilangkan kelemumur dulu. Sebab kelemumur terbentuk kerana rambut yang berminyak. Minyak pada rambut yang berjurai ke dahi menjadikan kawasan dahi bertambah berminyak. 

3. Kulit kepala berminyak

Kalau kulit kepala berminyak, minyak cenderung untuk meresap ke dalam kulit dan menyebabkan liang tersumbat dan jerawat mulut tumbuh. Pastikan korang cuci rambut 2 hari sekali untuk memastikan kulit kepala bebas minyak.

4. Ubat-ubatan 

Ubat-ubatan seperti pil kawalan kelahiran mempunyai kecenderungan untuk jerawat tumbuh di dahi (pada orang tertentu). Dapatkan nasihat doktor setiap kali dia menetapkan apa-apa ubat yang berkaitan dengan hormon. Sebab pil hormon selalunya akan bagi kesan sampingan.

5. Masalah Penghadaman

Masalah penghadaman sering menjadi sebab trebentuknya jerawat (bukan saja pada dahi). Elakkan terlalu banyak rempah dalam makanan jika korang dah sedia ada madsalah jerawat. Rempah yang 'panaskan' badan seperti cili terutamanya meransang jerawat untuk tumbuh dengan lebih banyak. Minum air yang cukup dan banyak supaya pergerakan usus menjadi laju, dan toksin tak tersimpan lama dalam badan. Sebab itulah, minum banyak air dan banyak makan sayuran berdaun dan buah buatkan kulit lebih cantik kerana buah dan sayur banyak serat yang akan melajukan pergerakan usus, jadi toksin dibuang dengan lebih cepat. Kalau toksin lama tersimpan dalam badan membuatkan toksin itu diserap semula ke dalam badan. 

6. Produk rambut

Produk rambut tertentu seperti semburan rambut, pelindung haba, serum dan lain-lain mempunyai kecenderungan untuk menyebabkan jerawat. Siapa yang ada bangs (fesyen rambut berjuraian pada dahi), berhati-hati!

7. Terlalu kerap guna scrub

Kebanyakan orang yang kulit terdedah pada jerawat cenderung mempunyai kulit yang sangat sensitif. Cuci muka dengan scrub memang baik untuk kulit sebab bantu buang sel-sel mati, tapi, terlalu kerap mencuci muka boleh menyebabkan kulit menjadi terlalu tegang sehingga terasa kerengsaan pada kulit. Gunakan scrub seminggu sekali saja.

8. Memakai topi keledar

Bersihkan topi keledar dua hari sekali untuk memastikan tidak ada kotoran/minyak melekat pada kulit (dahi). 

9. Produk muka berubat

Bila dah tahu korang ada kulit berjerawat, gunakan produk yang dirumus khas untuk kulit berjerawat. Elakkan apa-apa produk berasaskan minyak. 

10. Hormon dan faktor genetik

Yang terakhir dan yang paling susah sekali untuk orang terima adalah faktor-faktor hormon dan genetik. Salah seorang kawan saya memang akan dapat jerawat setiap kali waktu haid. Gunalah apa pun, asal waktu haid je, jerawat tumbuh penuh kat muka. Walaupun faktor-faktor hormon dan genetik ni kita tak boleh nak buat apa, tapi kesan tu tetap boleh dikurangkan dengan cuba perkara-perkara yang dibincangkan tadi. 

Resepi termudah untuk hilangkan jerawat :

Tea tree oil memang bahan semulajadi paling tepat untuk rawat masalah jerawat. Boleh sapukan tea tree oil pada jerawat. Atau boleh juga campurkan tea tree oil ni dengan minyak zaitun atau aloevera. Resepi ni berkesan untuk rawat jerawat fibrosis dan boleh kurangkan kemerahan dan bengkak.

1. Sapukan beberapa titik minyak tea tree di kawasan jerawat dengan guna kapas.

2. Biarkan selama 3 - 4 jam atau semalaman. Ulangi dengan kerap untuk hasil yang terbaik.

Aloevera bunuh bakteria yang menyebabkan jerawat dan boleh legakan kulit. Kalau nak campur aloevera boleh guna resepi ni :

1. Campurkan beberapa titik tea tree oil ni dengan dua sudu aloevera gel.

2. Sapu kat kawasan jerawat.

3. Biarkan selama 3 - 4 jam atau semalaman. Bilas dengan air dan keringkan. Ulangi dengan kerap.

Minyak zaitun pun bagus juga sebab ada anti-bakteria dan banyak nutrien yang menggalakkan kesihatan kulit. Ia juga mengeluarkan minyak dan lain-lain racun dari liang-liang dan melembapkan kulit. Kalau nak campur tea tree oil dengan minyak zaitun boleh guna resepi ni :

1. Campurkan 3 titik tea tree oil dengan 2 sudu besar minyak zaitun.

2. Sapu kat kawasan jerawat. Biarkan selama 20 - 30 minit. Bilas dengan air sejuk dan keringkan. Ulangi setiap hari. 

Tapi kalau nak paling mudah, guna GreenAard Cleansing Bar sebab dalam sabun ni ada tea tree oil, aloevera dan minyak zaitun sekaligus! 

 

Dengan hanya makan epal tak akan boleh hilangkan jerawat. Tapi, pilihan pemakanan boleh memberi kesan kepada jerawat. membuang toksin berbahaya yang boleh memberi kesan kepada kulit. Epal ada kandungan vitamin C dan A, kedua-duanya adalah untuk kesihatan kulit. Kandungan vitamin ini dalam epal adalah sangat tinggi, sebab itu epal boleh membantu 'membuang' jerawat.

Jangan salah faham. Epal tidak secara langsung melawan jerawat, tapi ia memainkan peranan penting dalam kesihatan kulit. Epal bertindak sebagai antioksidan yang meneutralkan bahan kimia pada kulit. Bila bahan kimia dalam kulit dapat dineutralkan, secara lojiknya, masalah kulit juga akan berkurangan.

 

Madu mentah yang belum diproses mengandungi hampir semua nutrien dan sifat adalah anti-bakteria, anti-radang dan anti-mikrob yang berfungsi untuk anda menghilangkan jerawat dan parut jerawat. Tapi pastikan guna madu mentah, bukan madu yang dah diproses. Resepi untuk gunakan madu mentah :

1. Ambil sedikit madu ke tapak tangan.

2. Guna jari atau kapas, sapukan madu ni pada jerawat dan kulit di sekelilingnya. Nak sapu pada seluruh wajah pun boleh.

3. Biarkan selama setengah jam.

4. Cucinya dengan air suam. Jika masalah jerawat korang serius, gulang langkah ini setiap hari.

Kalau nak guna campuran madu mentah dengan kayu manis pun boleh. Sebab kayu manis adalah bahan antibakteria, antioksidan dan anti-radang yang baik. Ia amat berkesan terhadap bakteria penyebab jerawat. Jadi, bila korang gunakannya dengan madu, ia mampu merawat jerawat, dan menggandakan peluang untuk hilangkan jerawat dengan lebih cepat. Caranya :

1. Ambil madu 2 sudu besar dan serbuk kayu manis 1 sudu kecil. Campurkan.

2. Tepek campuran pada muka. Tepek lebih sikit kat kawasan jerawat.

3. Biarkan selama 15 minit.

4. Basuh. Ulangi sekali atau dua kali sehari. Kalau banyak jerawat, boleh ulang dua kali seminggu.

Kalau nak guna campuran madu dan epal pun boleh. Caranya :

1. Ambil epal, buang biji. Kisar sampai halus.

2. Tambah madu 4-5 sudu besar dan gaul rata.

3. Tepek campuran ni pada muka (bahagian jerawat). Biarkan selama 10-15 minit.

4. Basuh dengan air suam. Ulang dua kali seminggu.

Kadang-kadang bila jerawat dah hilang, korang masih boleh nampak kawasan gelap kat muka (kawasan jerawat). Ini disebabkan oleh parut jerawat. Adakalanya tompok kulit gelap disebabkan oleh sel-sel kulit mati yang masih ada. Untuk hilangkan ni, boleh campur madu mentah dengan minyak zaitun. Caranya :

1. Ambil madu 2 sudu besar dan minyak zaitun 2 sudu besar.

2. Campurkan madu dan minyak zaitun. Sapu pada kulit yang terjejas.

3. Urut perlahan-lahan kawasan tu selama kira-kira 3-4 minit.

4. Ambil tuala panas, dan letakkan tuala panas atas permukaan kulit tadi.

5. Bila kain dah sejuk, lap muka dengan kain tadi. Ulang 1 atau dua kali seminggu.

Kalau nak tahu, GreenAard Cleansing Bar ada ekstrak kayu manis dan minyak zaitun. Manakala GreenAard Nutrijuice ada madu dan epal. Keempat-empat bahan untuk rawat jerawat ni memang ada dalam produk GreenAard. Kalau nak mudah, cuba guna ambil Nutrijuice (minum) dan Cleansing Bar (sapu). Kita tengok bagaimana kombinasi ni boleh membantu masalah jerawat.

 

Krim dan losyen sentiasa menawarkan 'bantuan' untuk hilangkan masalah jerawat. Agak berkesan, tapi sebaik sahaja korang berhenti guna kosmetik, jerawat akan datang semula. Dan selalunya ramai berpatah balik pada penggunaan tradisional dan bahan semulajadi. Bahan semulajadi selalunya memberi kesan yang lebih lambat tapi hasilnya baik untuk jangkamasa panjang. Menggunakan jus lemon untuk jerawat adalah salah satu cara mudah. Semua orang tahu kalau sakit tekak, hanya perlu makan lemon kerana lemon ada banyak asid askorbik yang boleh bunuh patogen.

Salah satu cara yang paling mudah untuk hilangkan jerawat adalah dengan menggunakan jus lemon dan madu. Caranya :

1. Ambil setengah biji lemon dan sikit madu.

2. Kemudian gosok pada muka. 

3. Jangan biarkan campuran tu pada muka lebih dari 5 minit.

4. Basuh muka dengan air sejuk yang akan membantu mengecilkan liang. 

Nak lagi best, amalkan Nutrijuice setiap hari sebab dalam Nutrijuice ada kedua-dua lemon dan madu. 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart