Bagaimana Lemak Memasuki Badan

Apabila seseorang makan makanan yang mengandungi lemak (kebanyakannya trigliserida), ia akan melalui perut dan usus. Di dalam usus, titisan lemak besar dicampur dengan hempedu dari pundi hempedu. Campuran itu kemudian pecah menjadi titisan kecil yang dinamakan misel. Misel meningkatkan luas permukaan lemak.

Pankreas mengeluarkan enzim lipase yang menyerang permukaan setiap misel dan memecah lemak menjadi gliserol dan asid lemak. Gliserol dan asid lemak ini diserap ke dalam sel usus. Di dalam sel usus, gliserol dan asid lemak disatukan kembali menjadi trigliserida yang dilapisi chylomicrons (sejenis protein).

Note: Chylomicrons menjadikan trigliserida larut dengan lebih mudah di dalam air.

Chylomicrons dilepaskan ke sistem limfa dan tidak masuk langsung ke aliran darah kerana terlalu besar untuk melewati dinding kapilari. Hanya apabila sistem limfa bergabung dengan urat, barulah chylomicrons masuk ke dalam aliran darah.

Mungkin ada yang tertanya-tanya mengapa lemak dipecah menjadi gliserol dan asid lemak jika ia akan dibina semula di dalam usus? Ini kerana, molekul lemak terlalu besar untuk melintasi membran sel dengan mudah. Oleh itu, semasa melalui sel usus atau ketika melintasi sebarang penghalang sel, lemak mesti dipecahkan terlebih dulu.

Semasa kita makan gula-gula atau makanan, asid lemak di dalam usus merangsang pankreas untuk mengeluarkan hormon insulin. Insulin memberitahu sel untuk melakukan:
  • Menyerap glukosa dan menukarkannnya menjadi glikogen.
  • Menyerap asid lemak dan menukarkannnya menjadi lemak (trigliserida).
  • Menyerap asid amino dan menukarkannnya menjadi protein
Sebelum asid lemak ditukar menjadi lemak, ia perlu diserap dulu ke sel lemak, sel otot dan sel hati. Dalam sel-sel ini, asid lemak dijadikan molekul lemak yang besar (trigliserida). Molekul trigliserida ini kemudian akan melalui proses di awal tadi iaitu pecah kepada bentuk misel, kemudian masuk ke dalam usus, kemudian dibentuk semula menjadi trigliserida sebelum dibebaskan ke dalam darah.

Trigliserida yang terlalu banyak dalam darah bukan sahaja meninggikan kolesterol malah membuatkan berat badan sukar untuk turun. Sebab itulah kami cadangkan Basic Value Pack sebagai weight loss booster kerana selain membantu mengurangkan trigliserida (kolesrerol). Ketika seseorang tidak makan, tiada penyerapan makanan berlaku dalam badan. Bila tiada penyerapan, insulin dalam darah menjadi sedikit.

Walau bagaimanapun, badan sentiasa menggunakan tenaga; dan jika tiada penyerapan makanan, tenaga ini mesti diambil dari simpanan. Dalam keadaan ini, organ dalam badan mengeluarkan beberapa hormon, antaranya hormon thyroid. Hormon thyroid bertanggung jawab mengatur banyak proses seperti metabolisme, tenaga, dan mood.

Semasa tidak makan, atau ketika bersenam, badan menggunakan simpanan tenaga (glukosa) dengan bantuan hormon thyroid. Sebab itulah seseorang yang ada masalah hormon thyroid sering bermasalah mengawal berat badan dan mengambil GC PLUS tidak membantu apa-apa. Beberapa sel dalam badan seperti sel otak hanya memperoleh tenaga dari glukosa. Maka sebab itu jangan skip karbohidrat!

Harapnya semua dah faham tentang bagaimana pembentukan dan penggunaan lemak berlaku dalam badan serta kaitannya dengan hormon.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart