Nutrijuice boleh menyebabkan kerosakan pada kolagen?

Apabila kita mengambil terlalu banyak makanan berkarbohidrat sederhana seperti gula halus (white sugar), kadar insulin meningkat. Lebihan gula yang tidak digunakan akan melekat pada lemak dan protein di kulit kita. Proses ini dikenali sebagai glycation. Glycation menghasilkan enzim yang melemahkan dan memecahkan kolagen dan elastin, menyebabkan kulit berubah warna dan kendur.

Selalunya ketika mengurangkan pengambilan gula, seseorang cenderung mencari sugar-free foods. JANGAN! Elakkan makanan bebas gula (sugar-free) dengan banyak kerana biasanya makanan bebas gula mengandungi pemanis buatan (artificial sweetener). Pemanis ini menghasilkan signal yang mengelirukan otak dan menyebabkan seseorang makan makanan tersebut dengan banyak. Walaupun ia adalah pemanis buatan, ia tetap menyumbang kepada glycation.

"Tapi Nutrijuice ada stevia? Adakah bermaksud Nutrijuice menyebabkan kerosakan pada kolagen?"

Oh, tidak. Stevia bukan pemanis buatan tetapi pemanis semula jadi (natural sweeteners), sama seperti madu. Pemanis semula jadi mempunyai indeks glisemik (GI) yang lebih rendah daripada gula putih. Ia mempunyai faedah kesihatan seperti antioksidan, antimikrob dan kaya dengan vitamin dan mineral. Stevia adalah tumbuhan yang telah digunakan sejak abad ke-16. Ia tidak mempunyai kalori, tetapi 200 kali lebih manis daripada gula putih. Stevia juga tidak menunjukkan kesan terhadap tindak balas glukosa darah. Oleh kerana ia tidak mempunyai sifat karbohidrat dan tiada kalori, stevia tidak meningkatkan gula darah dan tidak menyebabkan glycation.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart