Apa yang perlu diketahui tentang cyst.

Cyst ialah struktur seperti kantung, biasanya diisi dengan bahan cecair, separa pepejal atau gas. Jika kantung dipenuhi dengan nanah, cyst akan berubah menjadi abses. Cyst berbeza dari segi saiz. Sda yang bersaiz mikroskopik hinggalah ke sangat besar. Cyst yang sangat besar boleh mengubah kedudukan organ dalaman.

Majoriti cyst adalah BENIGN iaitu bukan kanser. Cyst adalah perkara biasa yang boleh berlaku di mana-mana bahagian badan, selalunya akibat daripada jangkitan, kelenjar sebum tersumbat, kelenjar air liur, tindikan, bahkan folikel rambut yang tersumbat. Aktiviti seperti gimnastik, yang memberikan tekanan yang besar pada pergelangan tangan juga boleh menyebabkan cysts terbentuk.

Beberapa punca biasa cysts adalah:
  • ketumbuhan
  • keadaan genetik
  • kerosakan pada organ embrio yang sedang berkembang
  • kecacatan pada sel
  • saluran dalam badan tersumbat yang menyebabkan cecair terkumpul
Kebanyakan cysts tidak menyebabkan sebarang gejala sama sekali sehinggalah dilakukan imbasan pengimejan. Sehingga kini masih belum dapat dipastikan secara khusus apakah yang menyebabkan pembentukan cyst, bagaimana ia merebak dan mengapa some of them boleh hilang begitu sahaja.
Yang pasti cysts tidak mempunyai hubungan dengan diet (makanan), let alone supplemen.

Begitu juga dengan rawatan, tidak boleh merawat atau mencegah cysts dengan memakan makanan tertentu. Seseorang tidak mendapat cyst kerana makanan, kekurangan nutrisi, atau alahan makanan atau apa-apa yang berkaitan dengan makanan.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart