Apa kaitan gula dengan kolesterol.

Walaupun sudah diketahui umum bahawa lemak tepu boleh meningkatkan kolesterol, ramai yang tidak tahu makanan manis juga menaikkan kolesterol. Daripada kopi hingga ke minuman bergas, gula tambahan menjejaskan kolesterol dari semasa ke semasa. Gula tambahan adalah berbeza daripada gula yang didapati secara semula jadi dalam buah atau susu. Gula tambahan adalah pemanis yang ditambahkan pada makanan seperti gula putih, gula perang, madu dan pemanis buatan dari sirap jagung.

Gula tambahan mengandungi kalori tetapi tiada nutrien. Kalori dari gula tambahan selain menjejaskan berat badan dan meningkatkan peluang untuk mendapat diabetes, juga memberi kesan kepada tahap kolesterol. Ini kerana, makanan manis menjejaskan hati. Hati menghasilkan kolesterol. Adalah penting untuk memahami bahawa badan memerlukan kolesterol (HDL) untuk berfungsi dengan baik. Ia kerana, bahan utama yang diperlukan oleh tubuh untuk membina sel-sel baru adalah kolesterol HDL. Apabila makan terlalu banyak gula, hati menghasilkan lebih banyak LDL (kolesterol jahat) sambil menurunkan jumlah kolesterol HDL.

Gula dari makanan manis juga meningkatkan trigliserida, iaitu sejenis lemak dalam kolesterol. Trigliserida terbentuk apabila kita memakan lebih banyak kalori daripada yang badan perlukan. Trigliserida disimpan dalam sel lemak dan dikeluarkan between meals ketika badan memerlukan tenaga. Apabila memakan makanan manis, gula dalam makanan menyekat enzim yang diperlukan untuk memecahkan trigliserida. Apabila trigliserida tidak dipecahkan dan dikeluarkan dari badan, menyebabkan kolesterol meninglat. Trigliserida yang tinggi bersama-sama dengan LDL yang tinggi, gabungan ini menyebabkan pengumpulan lemak dalam arteri dan meningkatkan peluang untuk serangan jantung, atau strok. Jadi di sini kita dah nampak apa kaitan gula dengan kegemukan dan kolesterol.

Kepada yang tertanya-tanya kenapa GreenAard ada Pakej COMBO 2 Nutrijuice dan 1 GC Plus, inilah sebab kenapa pakej ini wujud. Pakej tersebut umpama serampang dua mata yang membantu mempercepatkan penurunan berat badan dan merendahkan kolesterol.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart