Berbengkung selepas bersalin.

Berbengkung selepas bersalin telah dipraktikkan selama beribu-ribu tahun dahulu oleh ramai orang dari pelbagai budaya. Ia dipercayai dapat membantu mengurangkan pembengkakan, mengencangkan otot-otot yang meregang dan memberi punggung sokongan untuk membantu mengurangkan rasa sakit.

Selepas melahirkan, keseimbangan badan berubah kerana perut masih dalam keadaan hamil seperti bulan keempat-kelima. Beberapa hospital di USA masih mengamalkan berbengkung (wrapping) sejurus selepas kelahiran sebelum ibu meninggalkan hospital.

Ada beberapa jenis bengkung yang boleh dicuba:
  • Bengkung tradisinal - fabrik kain cotton sepanjang 9-12 meter yang dililit di sekeliling perut.
  • Korset - Tidak digalakkan kerana ia sangat ketat dan memberi tekanan yang terlalu tinggi pada pinggul dan organ di rongga perut selain fabrik yang digunakan lebih keras.
  • Bengkung tali pinggang - Biasanya mempunyai Velcro yang membolehkan pemakai menyesuaikan tekanan pada perut.
Middellyf Postpartum Belt adalah jenis Bengkung Tali Pinggang. Velcro memudahkan pemakai untuk melaraskan ketat-longgar tali pinggang. Fabrik yang diguanakan adalah medical grade. Kajian saintifik penggunaan bengkung menunjukkan pemakaian selama 1-6 minggu selepas bersalin memberi kekuatan intra-perut dan penurunan diastasis recti pada mingu ke-enam.

Diastasis recti adalah keadaan di mana otot perut terpisah. Diastasis recti sangat biasa berlaku semasa dan selepas kehamilan. Ia berlaku kerana rahim meregangkan otot di perut untuk menampung bayi yang sedang membesar. 60% wanita mengalami diastasis rekti semasa mengandung atau selepas bersalin. Keadaan ini tidak terhad kepada kehamilan. Sesiapa sahaja, termasuk bayi dan lelaki boleh mendapat diastasis rekti.

Dalam beberapa kes, ia boleh disebabkan oleh mengangkat benda berat, atau salah posisi ketika melakukan kerja berat, atau melakukan abdominal exercises yang berlebihan atau tidak selamat. Ini bermakna penggunaan Middellyf Postpartum Belt tidak hanya terhad kepada ibu yang baru bersalin sahaja.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart