Perimenipose

Perimenopos wanita bermula pada usia yang berbeza. Walaubagaimanapun, tanda-tanda ini dapat dilihat lebih awal, seperti haid yang tidak teratur pada usia 40 tahun. Tetapi sebilangan wanita menunjukkan perubahan seawal usia 35 tahun. Ketika ini, tahap estrogen dalam badan naik dan turun. Kitaran haid boleh memanjang atau memendek dan anda mula mengalami kitaran haid yang tak teratur di mana ovari tidak melepaskan telur (ovulasi). Sebaik sahaja anda melalui 12 bulan berturut-turut tanpa haid, anda secara rasmi mencapai menopaus, dan tempoh perimenopause sudah berakhir.

Sepanjang peralihan menopaus, beberapa perubahan yang [mungkin anda tidak sedari] sedang berlaku. Anda mungkin mengalami :

1. Jangka masa haid mungkin lebih lama atau lebih pendek, aliran darah mungkin light hingga heavy, boleh jadi haid melangkaug beberapa bulan.

2. Masalah tidur sering disebabkan oleh kilat panas atau berpeluh malam, tetapi kadang-kadang tidur menjadi tidak dapat diramalkan walaupun tanpa mereka.

3. Perubahan mood, mudah marah dan risiko kemurungan. Penyebab gejala ini mungkin akibat gangguan tidur yang berkaitan dengan hot flashes.

4. Apabila tahap estrogen berkurang, tisu faraj kehilangan pelinciran dan keanjalan, menjadikan hubungan seks menyakitkan.

5. Estrogen rendah boleh menyebabkan terdedah kepada jangkitan kencing atau vagina. Kehilangan keanjalan tisu menyebabka kerap kencing.

6. Oleh kerana ovulasi menjadi tidak teratur, keupayaan untuk hamil berkurang. Tapi, selagi masih ada haid, kehamilan masih boleh berlaku.

7. Semasa pre-menopos, keinginan seksual berubah. Tetapi jika anda aktif dalam hubungan seks sebelum menopaus, the desire mungkin berterusan walaupun pre-menopos.

8. Dengan penurunan kadar estrogen, badan mula kehilangan kekuatan tulang lebih cepat, meningkatkan risiko osteoporosis.

9. Penurunan estrogen menyebabkan perubahan tahap kolesterol, termasuk peningkatan kolesterol dalam darah.

Adakah anda mencari penyelesaian yang selamat dan berkesan untuk :

  • Hof flashes
  • Mood swings
  • Sleep disturbances
  • Loss of libido
  • Vaginal dryness

  • Night sweats
  • Loss of energy
  • Bone health?

Whatsapp kami di 012-7728976 sekarang.

 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart