Mengenai Menopaus

Mitos umpama gosip. Maklumat yang betul boleh bertukar menjadi kurang tepat (atau tidak benar sama sekali!) ketika berpindah dari orang ke orang. Mujurlah kemajuan dalam bidang sains telah membantu menapis fakta daripada fiksyen.
Penting untuk menghapuskan mitos tentang menopaus, terutamanya ketika wanita menghampiri atau sedang memulakan peralihan penting ini.

Pertama sekali, penting untuk diingat bahawa menopaus adalah suatu keadaan NORMAL dalam kehidupan wanita. Ia biasanya berlaku selepas umur 40 tahun, apabila ovari wanita tidak lagi mengeluarkan telur setiap bulan dan haid berhenti. Terdapat beberapa peringkat dalam perjalanan menopaus.

Pre-menopaus. Peringkat ini bermula selepas umur 40 tahun. Gejala perimenopaus sudah muncul secara beransur-ansur. Sesetengah wanita mungkin tidak menyedari bahawa gejala seperti haid tidak teratur, perubahan mood, masalah tidur, atau PMS yang semakin teruk adalah tanda-tanda menopaus menghampiri.

Peri-menopaus. Jika seorang wanita tidak datang haid dalam setahun, dia telah beralih ke menopaus. Pada tahap ini gejala lebih kuat, seperti hot flashes, berpeluh pada waktu malam, sukar tidur, dan gelisah.

Selepas menopaus. Dalam fasa ini, wanita kembali tenang. Pada tahap ini, gejala menopaus berkurangan atau telah hilang sama sekali.

Sama seperti permulaan haid, hamil dan bersalin, tidak ada waktu yang benar-benar tepat tentang bila menopaus bermula. Secara purata, menopaus bermula sekitar umur 52 tahun, tetapi seseorang boleh mengalami simptom seawal usia lewat 30-an. Setiap wanita berbeza waktu menopaus. Walaupun tiada cara yang pasti untuk meramalkan bila menopaus bermula, penunjuk yang baik ialah umur ibu anda mula menopaus.

Seseorang tidak dianggap sudah menopaus sehingga dia tidak datang haid selama 12 bulan berturut-turut. Ini bermakna, jika anda mendapat haid selepas tidak mengalami haid selama 11 bulan dan 29 hari, anda masih dalam perimenopause dan masih boleh hamil. Selepas setahun tanpa haid, seorang wanita tidak lagi boleh hamil.

Kekerapan dan keterukan hot flashes berbeza-beza bagi setiap wanita. Walaupun hot flashes adalah simptom menopaus yang paling biasa dan boleh berlarutan hingga dua tahun, terdapat penyelesaian yang menawarkan kelegaan. Antara yang boleh melegakan hot flashes termasuklah Terapi Penggantian Estrogen (ERT) dan Terapi Hormon Bioidentik (BHT). Walaupun hormon yang turun naik semasa menopaus menjadi punca banyak perubahan pada wanita, menopaus TIDAK SEMESTINYA jaminan berat badan bertambah.

Sebenarnya selepas usia tertentu, mengawal berat badan menjadi lebih mencabar. Walau bagaimanapun, jika mengekalkan diet yang sihat, berat badan masih boleh dikurangkan semasa menopaus. Tisu pundi kencing memang cenderung menipis semasa menopaus dan uretra menjadi lebih menonjol, menyebabkan kekerapan ke tandas. Walau bagaimanapun, senaman Kegel, rawatan estrogen dan ubat-ubatan boleh melegakan masalah ini.

Tidak semestinya setelah menopaus, keinginan untuk seks berkurang. Sesetengah wanita melaporkan peningkatan libido semasa menopaus. Libido yang rendah semasa menopaus mungkin merupakan tanda ketidakseimbangan hormon, yang boleh ditangani dengan terapi hormon.

Menopaus TIDAK menyebabkan kemurungan. Walau bagaimanapun, seseorang mungkin mengalami perubahan mood akibat ketidakseimbangan hormon semasa menopaus, yang juga boleh ditangani dengan terapi hormon. Menopaus adalah salah satu perubahan dalam hidup. Perubahan ini perlu diraikan, bukan untuk ditakuti. Jika anda mengalami gejala menopaus, penting untuk mencari penyelesaian yang melegakan gejala tersebut.

Herba Rahsia Rimba adalah produk GreenAard yang dicipta khusus untuk kesihatan dalaman wanita. Ia membantu menyeimbangkan hormon wanita yang berkaitan dengan kitaran haid, mood, gejala PMS dan menopaus.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart