"Adakah Gumpalan Senggugut Saya Normal?"

Kebanyakan wanita akan mengalami senggugut at some point in their lives. Senggugut adalah gumpalan darah yang bergumpal seperti gel, yang dikeluarkan dari rahim semasa haid. Gumpalan tersebut menyerupai strawberi benyek, atau seperti jem strawberi. Gumpalan berbeza dalam warna, ia boleh menjadi merah terang atau merah gelap. Jika gumpalan itu kecil - tidak lebih daripada duit syiling 50 sen dan tidak hadir di sepanjang tempoh haid, biasanya tidak perlu dirisaukan.

Adalah normal untuk aliran haid berubah dari satu tempoh ke satu tempoh yang lain. Mungkin bulan ini darah haid bergumpal dengan banyak, tetapi bulan depan tidak ada langsung gumpalan. Gumpalan haid tidak berbahaya. Tetapi jika senggugut berlaku pada setiap kali datang haid, sila berjumpa dengan doktor. Semasa haid, antikoagulan dibebaskan. Antikoagulan adalah pencair darah semula jadi. Semasa aliran haid yang heavy, darah dikeluarkan lebih cepat. Antikoagulan tidak ada masa yang cukup untuk memecahkan darah. Ini menyebabkan gumpalan/senggugut terbentuk. Bagi wanita dengan aliran haid yang lebih lama atau banyak, pembentukan gumpalan senggugut boleh berpanjangan. 

"Apakah punca utama gumpalan haid?"

Faktor fizikal dan hormon boleh memberi kesan kepada kitaran haid dan mencipta aliran haid yang banyak. Aliran haid yang banyak meningkatkan peluang untuk mendapat gumpalan haid. Halangan juga boleh mengganggu keupayaan rahim untuk mengecut. Apabila rahim tidak mengecut dengan betul, darah boleh berkumpul dan membeku di dalam rongga rahim, dan membentuk gumpalan yang dikeluarkan sebagai senggugut.

Untuk dinding rahim menebal dengan betul, keseimbangan hormon estrogen dan progesteron adalah perlu. Jika terlalu banyak atau terlalu sedikit hormon-hormon ini, seseorang mungkin mengalami pendarahan haid yang banyak. Satu petunjuk bahawa gumpalan darah anda adalah penyakit, ketika gumpalan saiz besar terbentuk, lebih besar dari kebiasaan. Serentak dengan itu anda merasa sangat lemah, atau sesak nafas, atau sakit dada dan kulit berubah menjadi pucat serta stomach cramp yang teruk.

"Apa yang boleh Herba Rahsia Rimba bantu?"

Membantu melancarkan alirah haid. Mengurangkan senggugut. Mengurangkan simptom PMS dan menstabilkan hormon wanita supaya haid tidak tersangkut-sangkut.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart