Bagaimana Kitaran Haid Mempengaruhi Tingkah Laku

Dianggarkan 85% wanita mengalami sekurang-kurangnya SATU simptom PMS setiap bulan. Hormon dalam badan wanita dapat mempengaruhi mood dan tindakannya sepanjang bulan.


Fasa "Feeling Good"

Fasa folikel kitaran haid bermula pada hari pertama haid hingga sekitar 10-14 hari. Sepanjang tempoh ini, hormon estradiol mula meningkat. This is more likely to be your “happy” time of the month. Peningkatan estradiol dalam badan membantu mengurangkan kesan hormon stres seperti adrenalin dan kortisol.


Fasa Ovulasi. Fasa "feeling sexy".

Semasa fasa ovulasi, hormon luteinizing meningkat.
Hormon ini mendorong telur dibebaskan dari ovari ke dalam tiub Fallopia untuk persenyawaan.
Hormon estradiol meningkat sewaktu fasa ovulasi.
Estradiol menjadikan insulin lebih aktif dan efektif.
Insulin memberitahu badan untuk melepaskan lebih banyak testosteron. - Testosteron adalah salah satu hormon yang mengatur dorongan seks.

Semasa Fasa Ovulasi [fasa "feeling sexy"], wanita lebih cenderung untuk menunjukkan tingkah laku seksual dan lcenderung membeli pakaian, makeups, dan barang-barang lain untuk membantu diri merasa lebih menarik. Maybe kita boleh namakan fasa ini sebagai "Fasa Kuat Shopping" juga.


Fasa Luteal.

Selepas Fasa Ovulasi, folikel kosong yang pernah mengandungi telur mula mengeluarkan hormon progesteron untuk menebalkan lapisan rahim bagi menyiapkannya untuk kemungkinan implantasi embrio [baby]. Bila progesteron meningkat, ketika inilah kita jadi MOODY.

Ini berlaku kerana progesteron membantu badan membuat hormon kortisol [hormon stress]. Sekiranya tahap kortisol sudah meningkat kerana faktor luar seperti minggu kerja yang sibuk, progesteron boleh menyebabkan lebih banyak kortisol dalam badan.

Fasa Luteal membuatkan wanita cenderung makan dengan banyak, makan makanan manis [ice cream & coklat], makan makanan berkalori tinggi [fast food & junk food]. Dan pada fasa ini juga wanita cepat marah. Bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan, Fasa Luteal boleh mengganggu the weight loss process.

Walaupun simptom Fasa Luteal sukar ditangani, simptom ini boleh dimatikan dengan DISIPLIN. Mesti ada determination untuk melawan simptom Fasa Luteal ini. Kalau terasa susah sangat, Herba Rahsia Rimba boleh bantu mengurangkan simptom. Nak cuba?

 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart