Kentut Faraj atau Queef : Kenapa ia berlaku?

"What?! Kentut faraj?"

Mungkin ada yang tidak biasa dengan istilah itu, tetapi kebanyakan wanita mengalami QUEEF sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Kami akan menjawab semua soalan tentang QUEEFING dan bagaimana untuk mencegahnya.

Queefing adalah fungsi yang tidak disengajakan. Ia berlaku ketika udara terperangkap dan dilepaskan dari vagina. Udara inilah yang sering dikatakan sebagai KENTUT FARAJ. Ketika udara dilepaskan, kedengaran seperti kentut tetapi tidak mengeluarkan bau. Walaupun tidak berbau, the sound can be embarrassing.

Apa punca QUEEF?

Udara memasuki saluran vagina dengan beberapa cara, antaranya, akibat pergerakan tertentu seperti YOGA atau aktiviti SEKSUAL.

Yoga atau aktiviti regangan
Walaupun apa-apa senaman pun boleh menyebabkan queef, pose yoga yang tertentu menyebabkan queef berlaku dengan mudah. INVERSIONS adalah pose yang paling biasa menyebabkan queef. HEADSTAND POSE dan DOWNWARD-FACING DOG adalah contoh pose yang cenderung menyebabkan queef.

Hubungan seks
Bentuk aktiviti seksual yang berbeza juga dapat memasukkan udara ke dalam vagina and create sex noises. Pergerakan zakar masuk dan keluar dari faraj membuatkan udara terperangkap di dalam vagina. Apabila zakar dikeluarkan, gas dilepaskan. Oral sex juga menyebabkan udara masuk ke dalam vagina.
Dalam kes seperti ini, queef adalah normal dan tidak perlu dibimbangkan.

Bagaimana nak pulihkan queef?

Ada 2 cara :

[1] Senaman Kegel (latihan kemutan)
[2] Tambah estrogen

Kurang estrogen menyebabkan tisu vulva dan lapisan faraj menjadi lebih nipis, kering, dan kurang anjal. Ini menjadi salah satu punca mudahnya udara terperangkap dalam faraj. Wanita yang menghampiri usia menopaus lebih berisiko mendapat queef.

Herba Rahsia Rimba bukanlah produk khusus merawat queef, tetapi ia memperbaiki hormon reproduktif wanita [estrogen dan progesteron]. Apabila hormon dalam keadaan baik, masalah seperti queef, haid yang tidak teratur, senggugut dan simptom menopos menjadi lebih baik.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart