Rambut gugur selepas bersalin: Mitos atau Fakta?

Sebahagian besar wanita mendapati kehamilan menjadikan rambut lebih tebal dan sihat. Kenapa agaknya?

Semasa mengandung, hormon berubah secara mendadak. Salah satu yang pertama melonjak adalah chorionic gonadotropin (hCG). Hormon inilah yang memberikan indicator pada pregnancy test kit bahawa seseorang itu hamil. Kehamilan juga menyebabkan beberapa hormon lain meningkat, termasuk estrogen, progesteron, oksitosin, dan prolaktin. Jumlah darah juga meningkat semasa kehamilan, sehingga 50% lebih banyak daripada biasa.

Selepas melahirkan, beberapa hormon menurun dengan cepat, termasuk estrogen dan progesteron. Hormon-hormon tersebut akan kembali ke tahap normal dalam 24 jam selepas kelahiran. Prolaktin akan terus tinggi selagi breastfeeding. Isipadu darah juga akan menurun, tetapi penurunannya beransur-ansur. Ia kembali normal beberapa minggu selepas kelahiran.

Hormon adalah punca terbesar keguguran rambut. Tahap estrogen yang tinggi semasa mengandung mencegah kadar keguguran rambut. Bila estrogen menurun (selepas bersalin), rambut mula gugur dengan banyak. Keguguran rambut selepas bersalin boleh berterusan selama 1-2 tahun.

Gloei dan Herba Rahsia Rimba adalah antara produk GreenAard yang masing-masing membantu masalah keguguran rambut dengan cara menambahkan estrogen pada tahap optimum (HRR) serta merangsang penghasilan kolagen (Gloei). Kombinasi kedua-duanya membantu mendapatkan kembali kulit yang lebih segar bagi pertumbuhan rambut dan memperbaiki kesihatan dalaman wanita.


Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart