Pesakit kencing manis boleh ambil Gloei tak?

Dalam Gloei ada pemanis yang dinamakan MANNITOL. Ramai yang concern dengan mannitol dan bertanya sama ada Gloei boleh diambil oleh pesakit diabetis. Manitol sebenarnya adalah pemanis yang sering digunakan dalam makanan mesra diabetes. Ini kerana mannitol kurang diserap oleh usus dan menyebabkan kurang peningkatan gula dalam darah berbanding glukosa.

Penggunaan mannitol dalam Gloei memang dirancang. Selain memberi rasa manis yang pleasant, mannitol memiliki sifat yang unik. Manitol wujud secara semula jadi dalam beberapa buah-buahan, seperti epal, pear, peach, dan prune.
Mannitol dalam Gloei diesktrak dari eksudat pokok (sejenis bahan dari pokok). Tidak seperti sorbitol, manitol tidak menyerap kelembapan ke dalam produk (non-hygroscopic). Oleh itu mannitol sangat sesuai digunakan untuk mengelakkan serbuk Gloei bergumpal.

Bila mannitol masuk ke dalam badan, hanya sebahagian sahaja diserap dari usus kecil. Bermakna, hanya sedikit saja sampai ke usus besar. Jadi, kalori yang dihasilkan hanya sedikit. Setiap gram manitol hanya mempunyai 1.6 kalori, iaitu kurang daripada separuh nilai kalori gula putih (4.0 kcal/g). Oleh kerana manitol hanya diserap sebahagian sahaja oleh tubuh, ia mengurangkan kenaikan blood sugar dan insulin.

Di samping sifatnya yang berkalori rendah (1.6 kcal/g), mannitol sangat bermanfaat dalam mengawal berat badan. Ini menjadikan manitol sebagai alternative sweetener untuk penghidap diabetes. Sebenarnya, produk yang dimaniskan dengan mannitol sebagai pengganti gula membantu memberi pesakit diabetes mendapatkan pemanis rendah kalori. Mannitol sudah biasa digunakan dalam pengeluaran makanan dan produk farmaseutikal kerana sifat yang unik ini. Walaupun mannitol memberi manfaat kepada penghidap diabetis, anda mesti berbincang dengan doktor dahulu kerana mungkin ada bahan-bahan lain dalam Gloei yang kurang sesuai untuk diet anda.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart