Kalau ambil suplemen berkolagen, bolehkah memperbaharui kolagen dalam badan yang telah hilang?

Selama ni kita dengar cakap-cakap orang bahawa gelatin, suplemen kolagen, bahkan sup tulang boleh meredakan sakit sendi. Ramai yang bertanya, betul ke? Baiklah. Sebelum tu, kami explain dulu tentang di mana punca sakit sendi ini.

Osteoarthritis adalah penyakit sendi yang paling biasa. Ia berpunca dari ketidakseimbangan antara sintesis dan degradasi pada tulang rawan yang membawa kepada 'kereputan' tulang rawan. Komponen struktur utama tisu tulang rawan adalah kolagen.

Kolagen bertindak sebagai 'pelincir'. Kehilangan kolagen dari tulang membuatkan sendi menjadi 'ketat', dan mudah merasa sakit. Kolagen adalah protein yang paling banyak dalam badan haiwan/manusia. Hampir semua kolagen dalam badan kita adalah jenis I, II atau III. Kolagen jenis I dan III adalah kolagen pada kulit, tendon, organ dan tulang. Kolagen jenis II adalah kolagen pada tulang rawan. Kolagen yang menyusut di bahagian ini ada kaitan dengan sakit sendi.

Kolagen diperbuat daripada asid amino (blok protein). The idea behind collagen supplements adalah, badan dikatakan menggunakan asid amino dalam suplemen untuk membina semula tulang rawan yang rosak. Persoalannya, do they work? Dari perspektif food science, badan TIDAK DAPAT membezakan sama ada anda makan suplemen berkolagen atau sup tulang. Apabila sistem pencernaan memecahkan makanan-makanan ini menjadi asid amino, ia sudah tidak dapat dibezakan lagi oleh badan.

"Jadi maksudnya tak makan suplemen kolagen pun tak apa?"

Maksudnya, ketika pencernaan berlaku, suplemen berkolagen akan terurai menjadi asid amino, bukan lagi dalam bentuk kolagen haiwan seperti dalam suplemen. Suplemen kolagen yang dihidrolisis (kebanyakkan suplemen kolagen di luar adalah dari jenis ini) hanyalah bertujuan untuk menambahkan asid amino untuk digunakan oleh badan. Bila kita ambil suplemen berkolagen, badan mendapat asid amino yang kaya dengan kolagen.

But, amino acids are still amino acids and it doesn’t matter where they come from. Asalkan amino acid, ia boleh saja membentuk kolagen. Tetapi itu tidak bermakna tidak ada sebarang benefit ketika mengambil suplemen berkolagen.
Benefit mengambil suplemen berkolagen sebenarnya lebih bagus untuk mereka yang lack of nutrient. Ini kerana, asid amino tidak boleh diambil berlebihan. Apabila badan terlalu banyak asid amino, kesan berikut boleh berlaku :
  • Kekembungan
  • Sakit perut
  • Cirit-birit
  • Risiko gout meningkat (akibat pertambahan asid urik dalam badan)
  • Drop in blood pressure (unhealthy way)
  • Buah pinggang terpaksa berkerja lebih kuat untuk mengekalkan keseimbangan asid amino dalam badan
The idea behind pembikinan Gloei adalah untuk menyediakan badan dengan makanan yang boleh merangsang pembentukan kolagen oleh badan, bukan membawa masuk kolagen dari luar. Gloei hanya menjadi 'kunci' yang menggerakkan badan menghasilkan kolagennya sendiri. Dengan cara itu, badan tidak akan mempunyai asid amino berlebihan.

Sebahagian besar diet mempunyai jumlah asid amino yang selamat untuk badan. Makanan berasaskan tumbuhan seperti kacang soya, kekacang, dan biji-bijian mengandungi asid amino. Gloei mengandungi ekstrak tumbuhan yang telah dikenalpasti bahan aktifnya mampu stimulate collagen production.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart