Mengapa Melindungi Kolagen Lebih Penting Daripada Mengambilnya.

Produk yang kaya dengan kolagen telah menjadi kegilaan dalam pasaran kecantikan dan kesihatan. Daripada gincu kepada suplimen, ramai yang merasa tidak cukup-cukup lagi dengan kolagen. Walaupun kolagen ditemui secara semula jadi dalam badan kita sendiri, idea untuk mengambil kolagen tambahan telah menjadi amalan yang popular.

Badan kita penuh dengan kolagen, malah 30% daripada protein badan terdiri daripada kolagen. Walaupun kolagen banyak dalam badan, adalah mengejutkan apabila pengeluaran kolagen sangat membimbangkan ketika semakin tua. Badan kita perlahan-lahan berhenti menghasilkan kolagen setiap tahun. Ketika umur masih muda, kolagen banyak dihasilkan daripada makanan yang kita ambil.

Badan menghasilkan sejumlah besar kolagen sehingga umur kira-kira 18 tahun. Pada usia 25 tahun, pengeluaran kolagen oleh badan mula menurun. Pada usia sekitar 40 tahun, pengeluaran kolagen mula berkurangan dengan lebih cepat. Ketika inilah seseorang mula perasan sakit sendi, kedutan yang ketara pada wajah dan mata, serta masalah penghadaman. Itu semua adalah kawasan yang terjejas oleh kolagen.

Sukan boleh mempercepatkan kekurangan kolagen. Orang yang bermain sukan dengan konsisten seperti atlet, akan mengalami lebih banyak haus (wear and tear) pada sendi, ligamen dan tendon, menyebabkannya rosak. Mereka yang banyak menghabiskan banyak masa di luar (terdedah pada matahari), badannya hilang kolagen dengan lebih cepat berbanding orang lain. Luckily, hanya kerana badan secara semulajadi mengurangkan pengeluaran kolagen tidak bermakna ia menghentikan pengeluaran sepenuhnya.

Adalah penting untuk kita belajar cara mengitar semula kolagen. Memang benar bahawa kolagen membentuk rambut, kuku, kulit, dan tulang, tetapi hanya SEDIKIT sahaja faedah suplimen berkolagen terhadap pengeluaran kolagen kita sendiri. Adakah terdapat cara untuk membantu kolagen badan kita bertambah secara semula jadi? Ya, ada. Kebanyakan bahan aktif yang bersifat antiseptik dan antimikrob yang merangsang saluran darah dan meningkatkan pengeluaran kolagen, ada dalam tumbuhan.

Antioksidan yang melindungi sel dan menghalang pemusnahan kolagen juga ada dalam tumbuhan yang tinggi vitamin E. Bahan yang penting untuk penghasilan kolagen, iaitu asid ascorbik juga adalah dari tumbuhan. Mineral yang mengaktifkan enzim yang menghasilkan prolin asid amino, yang merupakan komponen penting untuk kolagen, juga dari tumbuhan. Sebab itulah, GLOEI menongkah arus dengan TIDAK MELETAKKAN KOLAGEN HAIWAN di dalamnya, kerana the science behind collagen production tidak semestinya dengan kolagen haiwan.

Kepada yang sedang mengambil GLOEI, dapatkan tidur yang cukup juga. Apabila badan kurang tidur, sistem imun menjadi terjejas, yang boleh melambatkan pengeluaran kolagen. Kulit memulihkan dirinya semasa tidur, dan ini termasuk menggalakkan pengeluaran kolagen.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart