Jeragat, sunspots dan parut jerawat

Hiperpigmentasi adalah kulit yang kelihatan lebih gelap pada kawasan-kawasan tertentu. Hiperpigmentasi boleh:
  • muncul dalam bentuk tompok-tompok kecil
  • meliputi kawasan yang luas
  • memberi kesan kepada seluruh badan
Terdapat beberapa jenis hiperpigmentasi, yang biasa adalah:
  • melasma
  • sunspots
  • hiperpigmentasi akibat keradangan kulit
Melasma disebabkan oleh perubahan hormon akibat menopos atau hamil. Melasma boleh muncul di mana-mana bahagian badan, tetapi paling sering di perut dan muka. Sunspots terjadi akibat terdedah kepada cahaya matahari yang berlebihan dari masa ke masa. Sunspots muncul sebagai bintik-bintik di kawasan yang terdedah kepada sinar matahari, seperti tangan dan muka.

Hiperpigmentasi pula terjadi akibat keradangan kulit. Ia adalah akibat kecederaan atau keradangan kulit akibat masalah jerawat. Faktor terbesar berlakunya hiperpigmentasi adalah kerana pendedahan cahaya matahari. Semakin kerap terdedah kepada cahaya matahari, semakin banyak melanin dikeluarkan dan semakin besarlah risiko pigmentasi kulit.

Di rumah, penjagaan kulit boleh dilakukan dengan memakai sunscreen. Cari physical sunscreen (sunblock) dengan zink oksida sebagai bahan aktif utama. Pastikan sunscreen tersebut sekurang-kurangnya SPF 30 hingga 50. Suncreen dengan liputan spektrum luas adalah yang terbaik. Elakkan cahaya matahari pada waktu terkuat, biasanya 10 pagi hingga 4 petang. Use a sunscreen daily!

Hiperpigmentasi tidak berbahaya dan biasanya bukan tanda kepada masalah kesihatan yang serius. In some cases, hiperpigmentasi akan pudar dengan perlindungan sunscreen yang baik. Dalam kes lain, rawatan yang lebih agresif diperlukan tetapi tidak ada jaminan bintik-bintik hitam ini pudar sepenuhnya, walaupun dengan rawatan moden. Aloe vera, green tea dan tea tree oil adalah antara bahan semula jadi yang boleh digunakan untuk rawatan hiperpigmentasi di rumah.

Kolagen juga membantu mengurangkan penampilan bintik-bintik gelap dan parut akibat hiperpigmentasi. Kolagen mendorong pembentukan tisu yang mempercepat proses penyembuhan secara semula jadi.


Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart