Mannitol dalam Gloei menaikkan gula darah darah?

Penggunaan mannitol dalam Gloei memang dirancang. Ini kerana selain mempunyai rasa manis yang pleasant, ia memiliki sifat yang unik. Mannitol dalam Gloei diesktrak dari eksudat pokok (sejenis bahan dari pokok). Tidak seperti sorbitol, manitol tidak menyerap kelembapan ke dalam produk (non-hygroscopic). Oleh itu mannitol sangat sesuai digunakan untuk mengelakkan serbuk Gloei bergumpal (kekal kering).

Bila mannitol masuk ke dalam badan, hanya sebahagian sahaja diserap dari usus kecil. Bermakna, hanya sedikit saja sampai ke usus besar. Jadi, kalori yang dihasilkan hanya sedikit. Setiap gram manitol hanya mempunyai 1.6 kalori, iaitu kurang daripada separuh nilai kalori gula putih (4.0 kcal/g). Oleh kerana manitol hanya sebahagiannya diserap oleh tubuh, ia mengurangkan kenaikan blood sugar dan insulin.

Bila bergabung dengan sifatnya yang memberikan nilai kalori rendah (1.6 kcal/g), mannitol sangat bermanfaat untuk mengawal berat badan. Ini menjadikan manitol sebagai alternative sweetener untuk penghidap diabetes. Sebenarnya, produk yang dimaniskan dengan manitol sebagai pengganti gula membantu memberi pesakit diabetes pelbagai pilihan rendah kalori dan bebas gula.

Mannitol sudah biasa digunakan dalam pengeluaran makanan dan produk farmaseutikal kerana sifat yang unik ini. Walaupun mannitol memberi manfaat kepada penghidap diabetis, anda mesti berbincang dengan doktor dahulu kerana mungkin ada bahan-bahan lain dalam Gloei yang kurang sesuai untuk diet anda.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart