Siapa suka timbang berat setiap kali selepas ke tandas?

Ada yang beranggapan ketika makan pil kurus, semakin banyak buang air besar, semakin cepat badan kurus. Tiba-tiba after a while, dah tak ada rasa nak membuang-buang macam awal-awal dulu, kita jadi risau. Mulalah terasa yang ubat tu dah tak efektif pada badan. Sebenarnya, pooping tak memberi kesan yang besar pun dalam penurunan berat badan. Silakan berhenti menimbang berat setiap kali lepas membuang air besar, ya?

Cara menimbang yang betul adalah, setiap pagi timbang berat badan pada waktu yang sama. Sekiranya terasa nak buang air, sila buang air dahulu. Memang scale akan nampak penurunan sikit selepas ke tandas, tetapi tidak banyak mana. Jangan risau jika selepas makan GC Plus after a while, anda sudah tidak kerap ke tandas macam selalu. Awal-awal pengambilan memang frequent ke tandas kerana usus masih 'terkejut' dengan perubahan diet. Lama kelamaan semakin kurang ke toilet kerana badan sudah serasi dengan diet yang diambil.

Kebiasaan diet ini membuatkan pergerakan usus semakin baik. Jika dahulu 4-5 kali ke tandas, sekarang mungkin berkurangan. Hanya 4% saja lemak yang tersingkir dari setiap najis. Maka jangan berharap untuk susut 2 kg setiap kali selepas ke tandas, it won't happen that way. Dan jangan terlalu risau jika hanya buang air besar sekali dalam sehari. That is normal too.

Yang patut dirisaukan adalah ketika anda buang air besar kurang dari 3 kali seminggu. Itu menunjukkan usus ada masalah. Tapi sekiranya kekerapan ke tandas mengganggu urusan harian, kami cadangkan berhenti memakan makanan bertepung dan bergula. Lihat perubahannya.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart