Pukul berapa badan membakar kalori paling banyak?

Metabolisme seseorang tidak kekal sama sepanjang 24 jam. Ada kalanya badan menggunakan lebih banyak kalori walaupun tidak berbuat apa-apa. Our body’s internal clock ada kaitan dengan cara badan memproses kalori. Duduk-duduk santai pada lewat petang dengan duduk santai di waktu pagi mungkin tidak nampak beza, tetapi seseorang membakar 10% kalori lebih banyak pada waktu pagi.

Semua orang membakar kalori tidak kira apa yang mereka lakukan, walaupun sedang tidur. Untuk mengetahui keupayaan seseorang membakar kalori, para penyelidik melakukan kajian ke atas tujuh orang. Para peserta tinggal di persekitaran makmal yang tidak mempunyai tingkap, jam, telefon, atau internet. Ini bermaksud mereka tidak tahu masa.

Setiap orang diberi waktu untuk tidur, dan waktu untuk bangun, dan sepanjang kajian selama 3 minggu, and those times were adjusted 4 hours later each day. Oleh kerana badan mereka tidak dapat menyesuaikan diri dengan jadual baru kerana mereka tidur dan bangun pada waktu yang berlainan setiap hari, badan developed its own patterns.

Para penyelidik kemudian mengukur kadar metabolisme perserta pada waktu yang berlainan dalam sehari untuk menentukan bagaimana tubuh berinteraksi dengan pengambilan kalori. Para penyelidik mendapati bahawa kadar metabolisme PALING RENDAH adalah pada waktu malam dan tertinggi sekitar 12 jam kemudian, iaitu pada waktu awal pagi.

Maka bolehlah dianggap melakukan perkara yang sama pada satu waktu membakar lebih banyak kalori daripada melakukan perkara yang sama pada waktu yang berlainan. Inilah sebab kenapa GC PLUS dinasihatkan untuk diambil pada waktu pagi, ketika perut masih kosong.

Walau bagaimanapun, setiap orang mempunyai kadar metabolisme rehat mereka sendiri, yang merupakan ukuran seberapa cepat tubuh menggunakan tenaga. Kadar ini berubah sepanjang hari. Sekiranya badan membakar kalori sedikit lebih cepat pada waktu petang, ada baiknya menjadikan makan tengah hari sebagai main meal pada hari itu dan bukannya makan malam.

"It is not only what we eat, but WHEN we eat — and that impacts how much energy we burn or store as fat. Habits, such as eating and sleeping, is very important to overall health.”

Maka apabila mula berdiet, kenalilah badan sendiri. Rutin yang dilakukan oleh orang lain mungkin tidak sesuai untuk diri sendiri.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart