Perjalanan turun naik berat badan yang realistik adalah begini

"Ketika berat saya 90kg, saya sangat teruja untuk memulakan diet. "Sehari selepas berdiet, berat naik ke 92kg. Well, siapa tahu, mungkin saya terlebih makan garam. Hari ketiga, berat turun kembali ke 90kg. Hari seterusnya, naik balik ke 91kg. Keesokkan hari, berat kembali ke 90kg. Boleh jadi kurang minum air".

The next day..."What? 91 kh again? Bila nak turun berat 5kg ni? Asyik ting ting ting tong di angka yang sama saja!"

Suddenly, the following day..."Wow, 88kg?"

Kelihatan seperti turun 3kg semalaman, kan? Sebenarnya, turun-naik 1kg berselang-seli sepanjang minggu itu adalah tanda badan sedang konsisten membakar lemak. Lemak tidak berkurangan dengan sekelip mata, ia adalah proses yang mengambil masa. Siapa masih bergelut dengan turun naik berat badan atau weight plateau pasti merasa kecewa setiap kali menimbang berat apabila angka penimbang tidak berganjak.

Look here. Kadangkala kita buang air kecil dengan kerap 6-7 kali sehari. Kadang-kadang 2-3 kali sahaja. Ada ketikanya kita sedang stress. Perubahan cuaca secara tiba-tiba juga menyebabkan seseorang boleh jatuh sakit/tidak sihat. Ini mempengaruhi metabolisme badan. Boleh jadi kita tak menyedari bahawa luka atau lebam di kaki memerlukan lebih banyak air untuk proses penyembuhan berbanding weight loss.

Makanan makanan bergaram juga menyebabkan water retention. Water retention menyumbang kepada berat badan yang statik. Oh, jangan lupa. Sembelit juga menjadikan badan susah untuk turun berat. Sekiranya kita anggap penurunan 1kg adalah kejayaan manakala kenaikan 1kg adalah kegagalan, bayangkan esok turun 1kg means kejayaan dan lusa hilang 1kg adalah kegagalan. Haihhh, boleh jadi gila!

Tracking the scale is useful, tapi ada cara paling efisien untuk mengetahui samada you are in the right track, iaitu dengan cara UKUR SAIZ PINGGANG. If your weight staying the same tetapi size pinggang berkurangan, this is a good indicator. Begitulah cara GC PLUS membantu menurunkan berat badan, iaitu dengan cara mengurangkan rasa lapar DAN menambahkan jisim otot. Jisim otot yang bertambah membakar lemak dengan lebih efisien. Losing fat and adding muscle at the same time menjadikan berat kelihatan stay the same on scale. Apa kata selepas ini, fokus pada saiz pinggang. Kira inchloss. Inchloss inilah indicator bahawa body fat telah berkurangan.

Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart