"Najis saya berwarna merah setelah makan dragon fruit. Adakah ini tindakbalas GC PLUS?"

Tidak. Bukan kerana tindakbalas GC PLUS. Sekiranya memakan dragon fruit, najis dan air kencing boleh berubah menjadi warna merah jambu atau merah. Kalaupun tidak memakan dragon fruits, najis boleh datang dalam pelbagai warna. Warna coklat, bahkan hijau masih dianggap normal. Walau bagaimanapun, warna najis yang 'rare' menunjukkan keadaan usus yang berpotensi serius.

Warna najis biasanya dipengaruhi oleh apa yang dimakan serta jumlah hempedu di dalam najis. Semasa pigmen hempedu melalui saluran usus, ia berubah dari pigmen hijau menjadi coklat.

Najis berwarna hijau.
Berlaku mungkin kerana makanan bergerak melalui usus besar terlalu cepat. Akibatnya, hempedu tidak mempunyai masa untuk break down completely. Mungkin juga banyak memakan sayuran berdaun hijau, pewarna makanan/minuman hijau, atau suplemen zat besi.

Najis berwarna terang/putih
Berlaku akibat kekurangan hempedu dalam najis. Mungkin saluran hempedu tersumbat. Mungkin juga akibat pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti ubat cirit-birit.

Najis berwarna kuning, berminyak, dan berbau busuk
Berpunca dari lemak yang berlebihan dalam najis. Boleh juga disebabkan protein gluten yang banyak (akibat banyak makan roti, cereal atau pasta).

Najis berwarna hitam
Berlaku pendarahan di saluran gastrointestinal atas, seperti perut. Boleh juga disebabkan supplement iron (zat besi).

Najis berwarna merah
Berlaku pendarahan di saluran usus bawah, seperti usus besar atau rektum akibat buasir. Boleh juga disebabkan makan makanan dengan pewarna merah, cranberry, jus tomato, dragin fruits atau minuman dengan pewarna merah.

GC PLUS hanya mengandungi herba-herba dapur seperti bawang putih, halia, daun teh, asam gelugur, habatussauda dan pegaga. Tidak ada apa yang 'rare' dalam GC PLUS, hanya formulasi saja menjadikan mekanismenya berbeza dengan produk lain. Jangan risau, ia tidak akan membuatkan najis bertukar menjadi merah.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart