Jantung berdebar-debar bila ambil pil kurus?

Mengambil pil kurus boleh mendatangkan kesan sampingan apabila kita tidak kenal diri sendiri. Selalunya mereka yang ingin kurus akan mengabaikan faktor kesihatan demi mencapai berat badan yang diinginkan. Antara kesan sampingan termasuklah denyutan jantung laju atau jantung berdebar-debar. Walaubagaimanapun, kesan sampingan ini tidak dirasa oleh semua orang yang mengambil pil kurus yang sama.

Kebanyakan pil kurus mengandungi bahan peransang (stimulant) yang bertujuan meningkatkan metabolisme bagi membantu badan membakar kalori lebih cepat. Sesetengah orang sensitif kepada stimulant berbanding orang lain. Mengambil pil kurus yang sama dengan orang lain tidak menjamin hasilnya juga sama. Begitu juga dengan kesan sampingan, bukan semua orang mendapat kesan sampingan yang sama.

Note : Kesan sampingan = loya, pening, toilet frequent, sakit perut, mengantuk.

Sekiranya pil yang diambil membuatkan dada berdebar-debar, pertama sekali cuba periksa nadi untuk memastikan jika jantung berdegup lebih laju. Semakan pada nadi leher adalah yang terbaik kerana denyutan lebih ketara di tekak dan leher. Kadar jantung normal adalah antara 60-100 seminit. Apa-apa yang lebih dari 100 denyutan seminit semasa berehat biasanya tidak bahaya, tetapi petanda badan tidak boleh bertoleransi dengan bahan stimulant dalam pil diet tadi.

Antara stimulant yang paling biasa ialah kafein dan teh hijau. Bahan-bahan ini meningkatkan kadar jantung dengan ketara (akibat aktiviti metabolisme bertambah). Jika badan anda sensitif pada bahan ini, dada akan merasa berdebar. Teh hijau mengandungi kafein. Namun, kandungan teh hijau dalam setiap pil berbeza-beza. Kafein dalam green tea lebih kurang 2-5%. Kafein dalam teh hijau membantu menurunkan berat badan. Ia juga merangsang sistem saraf pusat memberikan rangsangan tenaga.

Kafein dalam teh hijau juga merangsang jantung. Untuk yang belum pernah mengambil teh hijau, badan mungkin akan alami 'kejutan' yang membuatkan jantung menjadi laju. Memandangkan dalam GC PLUS juga ada 4% ektrak teh hijau, sesiapa yang merasa kadar degupan jantung lebih laju dari biasa setelah mengambilnya, cuba periksa faktor lain.
  • ada ambil ubat-ubatan/supplement lain?
  • ada ambil extra kafein melalui kopi/teh?
Cadangan kami, cuba berhenti seketika mengambil kopi/teh, ATAU kurangkan pengambilan kopi/teh, ATAU kurangkan dos GC PLUS. Orang yang mempunyai masalah jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis atau kolesterol tinggi mesti berhati-hati jika mahu mengambil sebarang pil kurus. Kebanyakan doktor tidak mencadangkan pesakit mengambil sebarang produk yang mengandungi stimulant untuk orang yang ada masalah ini.

Debaran jantung boleh menjadi serius kalau anda ada masalah jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis atau kolesterol tinggi. Sebab itulah, kami di GreenAard amat menitik beratkan medical history bakal pengguna. Jika berminat untuk mencuba GC PLUS, pastikan:
  • BMI overweight/obese. Jika normal, tak perlu ambil.
  • tidak mengambil ubat darah tinggi. GC PLUS ada kalium yang boleh menggangu ubat darah tinggi.
  • tidak ada masalah buah pinggang.
  • tidak ada masalah tiroid.
  • tidak mengambil birth control
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart