Mengapa WANITA susah capai berat badan yang diinginkan

Ramai wanita menghabiskan masa dan usaha untuk cuba menurunkan berat badan. Nevertheless, some seem to make little progress. Penyakit atau gangguan tertentu boleh menyukarkan penurunan berat badan, antaranya...

Yang pertama, Lipedema. Ini adalah keadaan yang mana pinggul dan kaki mengumpulkan lemak berlebihan yang amat sukar untuk hilang.

Yang kedua, Hypothyroidism. Tahap hormon tiroid yang rendah membawa kepada kelembapan metabolisme yang boleh menghalang usaha penurunan berat badan.

Yang ketiga, PCOS. Keadaan di mana pengumpulan lemak didorong oleh hormon.

Jika seseorang turun dan tambah berat badan beberapa kali (yo-yo diet), badan menjadi semakin susah untuk turun pada percubaan berikutnya. Pada asasnya, ketika berat badan sudah mula berkurang, badan menyimpan lebih banyak lemak apabila kita makan lebih. Ini kerana badan mahu mempunyai rizab yang tersedia jika pengambilan kalori berkurangan lagi selepas ini.

Perubahan dalam simpanan lemak ini membuatkan badan jadi lebih susah nak turun apabila mahu berdiet semula. Walaupun tabiat pemakanan dan senaman memainkan peranan dalam menentukan berat badan, bentuk dan basic shape ditentukan oleh genetik. Malah, sains membuktikan berat badan dan bahagian badan di mana seseorang cenderung untuk menyimpan lemak sangat dipengaruhi oleh genetik.

Jika anda memaksa badan untuk menjadi saiz dan bentuk tertentu, you’re working against nature. Shape dan saiz badan yang berbeza masih dianggap "ideal" asalkan BMI berada di tahap ideal, walaupun bahagian atas besar, atau bahagian bawah besar. It doesn't matter. Tidak dapat dinafikan bahawa tubuh wanita yang "ideal" telah berubah sejak 60 tahun yang lalu. Kini, menjadi langsing dikatakan ideal.

Look. Jika saiz badan menjejaskan kesihatan, maka menurunkan berat badan adalah wajar. Tetapi, jika menurunkan berat badan adalah semata-mata untuk "to look better", lupakan! Perhaps you have already lost some weight, cuma belum dapat kurangkan excees 5 kg sahaja lagi. Atau mungkin badan anda sememangnya a bit larger than average akibat payudara yang besar dan sekarang mencuba untuk kelihatan lebih slim. Jika anda adalah seperti itu, STOP IT! Jangan terlalu aim untuk lansing semata-mata mahu look better. Being skinny is not necessarily beautiful. Go for ideal weight dan sihat. Itu lebih penting.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart