Mengapa sesetengah orang cenderung untuk mendapat perut buncit?

Perasan tak sesetengah orang boleh makan banyak tetapi kekal kurus, manakala yang lain menambah berat badan dengan mudah, terutamanya di bahagian perut? Lemak di bahagian perut is something that many people struggle with. Sukar untuk difahami mengapa sesetengah individu nampaknya lebih mudah mendapat perut buncit. Perut buncit tidak selalunya akibat kerana makan banyak atau kurang beraktiviti. Sesetengah orang kelihatan sangat aktif bergerak/bekerja, tetapi masih buncit.

Selalunya kita menyalahkan gaya hidup dan diet yang salah. Well, itu benar. Tetapi ramai yang tidak sedar ada faktor lain yang memainkan peranan. Salah satunya, genetik. Genetik juga memainkan peranan besar yang menyebabkan seseorang cenderung buncit walaupun makan sedikit. Sesetengah orang mempunyai gen yang menjadikannya lebih cenderung untuk menyimpan lemak di bahagian perut. Faktor lain boleh menyumbang kepada perut buncit, adalah postur dan otot perut yang lemah.

Postur yang buruk boleh menyebabkan perut menonjol dan menjadikan perut kelihatan lebih besar daripada yang sebenar. Otot perut yang lemah juga boleh menyumbang kepada perut buncit kerana ia tidak dapat menampung berat lemak perut dengan berkesan. Selain itu, ketidakseimbangan hormon juga memainkan peranan. Sebagai contoh, tahap hormon kortisol yang tinggi menyebabkan peningkatan lemak perut. Kortisol adalah hormon yang dihasilkan sebagai tindak balas kepada tekanan (stress). Boleh jadi stress kerana masalah, penat, atau tidak cukup tidur. Semakin banyak seseorang stress, semakin banyak hormon kortisol dibebaskan.

Pengeluaran kortisol yang berlebihan membawa kepada beberapa masalah termasuk penambahan berat badan, terutamanya di kawasan perut. Apabila badan mengalami stress, kortisol dilepaskan ke dalam darah, mencetuskan pembebasan glukosa dari hati. Glukosa ini kemudiannya digunakan sebagai sumber tenaga untuk membantu badan bertindak balas terhadap stress. Sekiranya stress itu kronik, pembebasan kortisol yang berterusan boleh menyebabkan peningkatan paras gula dalam darah, yang boleh menyebabkan badan menyimpan lemak, terutamanya di dalam perut.

Selain itu, kortisol merangsang pecahan tisu otot, yang membawa kepada penurunan jisim otot. Tisu otot memainkan peranan penting dalam membakar kalori. Jadi, penurunan jisim otot boleh membawa kepada metabolisme yang lebih perlahan dan lebih sedikit kalori yang dibakar. Tahu tak kenapa kami gunakan konsep ransangan serotinin dalam GC Plus? Kerana, mengurangkan stress merupakan syarat yang mesti ada sekiranya mahu menurunkan berat badan. GC Plus merangsang badan membebaskan serotonin. Serotonin mmebuatkan hormon kortisol "disimpan". Apabila hormon kortisol "senyap", badan lebih tenang, rasa lapar berkurang, dan badan lebih bertenaga.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart