Memulakan hari dengan smoothie mungkin tidak sesihat yang anda sangkakan.

Buah yang di-blend tidak sama dengan buah yang asli. Walaupun beberapa sifat tetap ada, termasuk serat larut, proses blending boleh membuatkan serat tidak larut itu pecah. Serat larut dan serat tidak larut sangat penting untuk proses pencernaan. Ia memastikan badan mencerna dan menyerap nutrien dan gula secara perlahan bagi mengelakkan lonjakan gula darah dengan cepat. Ia juga menjadikan najis kita lembut dan membantu sistem gastrointestinal untuk sentiasa bergerak.

Jika mahu mengambil smoothie sebagai sarapan, jangan hanya bergantung pada buah dan sayur tetapi pastikan smoothie kaya serat dan protein untuk memastikan perut kenyang sepanjang waktu pagi. Kandungan protein dalam smoothie boleh ditingkatkan dengan kacang, peanut butter atau serbuk protein. Jika elemen ini tiada dalam smoothie, akan menyebabkan perut merasa lapar sebelum tengahari. Bagaimanapun, blending tetap mengurangkan kandungan serat.

More isn't always better, walaupun berkaitan dengan makanan sihat seperti buah dan sayuran. Rata-rata smoothie menggunakan 3-6 biji buah yang sama, seperti 3-6 biji pisang. Untuk membuat smoothie sebanyak 250ml, mungkin memerlukan lebih dari sekadar 2-3 biji buah. Bermakna, sangat mudah untuk kita minum jumlah kalori dan gula yang lebih tinggi (hanya dari makanan itu sendiri) daripada ketika kita makan buah/sayur asli. 

Walau bagaimanapun, sekiranya pilihan sarapan anda adalah terhad, smoothie mungkin bukan pilihan terburuk. Jika diambil dengan cara yang sihat dan terkawal, smoothie adalah lebih baik daripada tidak bersarapan lansung. Cuma, jangan ambil smoothie terlalu berlebihan dan pastikan ada tambahan protein di dalamnya. Just be careful about how often you are having them kerana smoothie boleh mengandungi kalori yang tinggi tanpa anda sedar.

Fungsi fiber hampir sama dengan GC Plus kerana kedua-duanya bertujuan untuk mengurangkan rasa lapar. Sebagaimana GC Plus yang ramuannya terdiri dari raw plant extract, buah-buahan juga mengandungi serat yang tinggi - hanya jika anda memilih buah yang betul. Pisang adalah salah satu bahan smoothie yang paling biasa, tetapi ia hanya ada 1.4g serat sedangkan kalori untuk 100ml smoothie pisang adalah 102. Jika anda bersarapan dengan 180ml smoothie [standard gelas], bermakna sarapan anda adalah sebanyak 183 kalori.

183 kalori dalam segelas smoothie pisang hanya ada semata-mata pisang dengan kandungan fiber yang rendah. Anda akan cepat merasa lapar sedangkan anda sudah mengambil 183 kalori sarapan. Jika anda makan roti dan scramble egg, anda menambahkan 163 kalori. Bermakna total sarapan anda sudah 346 kalori, menyamai sepinggan nasi lemak ayam yang lengkap dengan protein.

Smoothie anda mungkin berwarna hijau, tetapi itu tidak bermakna ia mengandungi protein yang anda perlukan untuk mengekalkan tenaga anda sepanjang hari. Untuk menahan lapar, sasarkan sekurang-kurangnya 10g protein setiap smoothie. Tetapi watch out for calorie! Smoothie yang dibuat dari pelbagai buah memang jauh lebih sihat daripada memakan donat. Tetapi walaupun buah-buahan penuh dengan serat dan nutrien, apabila anda blend smoothie dengan 4-5 buah yang berbeza, smoothie boleh menjangkau lebih dari 500 kalori.

Sebab itulah penting untuk anda pilih buah/sayur yang betul sekiranya anda mahu mengambil smoothie. Pilihlah buah/sayur yang mengandungi serat tinggi supaya diet jadi lebih tersusun. 

Untuk pengguna GC Plus, jangan risau. Fungsi GC Plus sama seperti serat yang membantu mengurangkan rasa lapar, tetapi dengan kalori yang lebih rendah. Pastikan anda makan seperti biasa, lengkap dengan protein dan karbo, asalkan jangan berlebihan.

 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart