Kesan negatif gula pada otak.

Otak menggunakan lebih banyak tenaga daripada organ lain dan glukosa adalah sumber utamanya. Tetapi apakah yang berlaku pada otak apabila badan terlalu banyak glukosa? Di otak, gula yang berlebihan merosakkan kemahiran kognitif dan kawalan diri. To some people, gula yang rendah dalam badan merangsang keinginan untuk makan banyak. However, gula yang terlalu banyak dapat menghasilkan kesan ketagihan di otak.

Ketagihan gula menyebabkan hilang kawalan diri, makan berlebihan, dan kenaikan berat badan. Makanan tinggi gula mengaktifkan kawasan otak yang ada kaitan dengan perasaan lapar. Ketika seseorang memakan manis-manis, otak merembeskan bahan kimia yang dinamakan dopamine. Dopamine mencetuskan perasaan gembira dan tenang. Apabila gula diambil berterusan, dari masa ke masa, otak menjadi toleran dengan gula (semacam imun). Lama-kelamaan, untuk mencapai tahap ketenangan/kegembiraan yang sama, jumlah gula yang lebih banyak semakin diperlukan. Ini bermakna seseorang perlu makan lebih banyak makanan manis untuk mendapatkan perasaan tenang/gembira yang sama.

Tahap gula yang tinggi dalam darah boleh merosakkan sel saraf dan sel glial (glial cells) yang menyokong saluran darah pada otak. Lama-kelamaan seseorang hilang daya mengingat (cepat lupa/memory difficulties). Ramai orang cravings for food especially cakes, chocolate and ice-creams ketika tertekan atau lapar. Untuk menahan nafsu ini, seseorang perlu merangsang tindak balas semula jadi di otak. Terdapat bahan kimia pada otak yang menghalang keinginan terhadap gula. Bahan kimia yang dimaksudkan adalah SEROTONIN. Serotonin dirangsang secara semulajadi di otak.

Serotonin menyebabkan rasa tenang. Bila tenang, manusia kurang merasa lapar dan cravings terhadap makanan pun menurun. GC PLUS bertindak merangsang serotonin. Tahap serotonin yang mencukupi diperlukan untuk menjadikan GC PLUS berfungsi dengan baik. Tempoh 30 minit selepas pengambilan GC PLUS sangat penting untuk badan mendapatkan serotonin yang cukup. Sebab itulah jangan makan sebarang makanan selepas 30 minit pertama pengambilan GC PLUS.

Boleh cuba GC PLUS sekiranya :
  • anda overweight/obese (excess 3-4kg dari berat ideal, tak perlu. Puasa saja cukup)
  • tidak mengambil ubat-ubatan lain secara rutin
  • tidak mengambil ubat darah tinggi
  • tidak menggunakan birth control
  • tidak ada masalah thyroid/PCOS
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart