Extreme diet merosakkan struktur kulit.

Selalunya, dalam usaha untuk mendapatkan hasil yang cepat, ramai suka melakukan extreme diet. Sama ada perayaan atau musim perkahwinan, tiada solekan atau teknik airbrushing yang boleh mengalahkan kulit yang sihat semula jadi. Apabila sihat dari dalam, keserian pada kulit is unmissable. Diet yang extreme memang membantu menurunkan berat badan yang banyak dalam masa beberapa minggu sahaja.

Diet yang extreme pada asasnya menjanjikan penurunan berat badan yang cepat dalam beberapa hari/minggu. Tetapi, diet sebegini selalunya melibatkan pengambilan makanan yang tidak seimbang. Manusia boleh bertahan dengan memakan salad sahaja tanpa karbohidrat atau protein. Tetapi bagaimana dengan organ badan yang lain terutamanya kulit? Perasan tak, apabila seseorang kurus dengan melampau, kulitnya kusam, kering dan sedikit tua?

Diet yang extreme secara amnya membuang semua makanan yang kaya nutrien yang menjejaskan rambut dan kulit. Apabila tidak memakan kalori yang mencukupi, atau kurang makan, - ini semua bakal mempengaruhi kesihatan kulit. Kulit yang tidak mendapat nutrien untuk pertumbuhan sel yang optimum, akan menjadi stress. Rambut gugur, kulit kering dan kuku yang menggelupas adalah tanda-tanda pemakanan yang buruk. Kulit dan rambut memerlukan protein, lemak sihat, vitamin A, C dan E serta asid lemak omega-3.

Kulit dan rambut juga memerlukan antioksidan penting. Antioksidan menghalang kerosakan sel dan mengurangkan tekanan oksidatif. Ramai yang tidak sedar perubahan dalam pengambilan makanan turut merubah tahap tekanan dan perubahan mood. Seringkali kita menganggap stress penyebab kurang makan. Sebenarnya, kurang makan juga boleh menyebabkan stress. Stress ini akhirnya terlihat pada kulit.

Perhatikan kulit lengan anda sekarang. Cakar kulit lengan anda dan lihat apakah ada garis putih muncul pada kulit? Garis putih menunjukkan tahap kekeringan kulit. Kebanyakan orang mendapati diri mudah marah apabila menjalani extreme diet. Ini kerana mind and skin are connected on many different levels. Beberapa hujung saraf disambungkan ke kulit, jadi apabila emosi berubah, ia diluahkan melalui kulit.

Jika mahu melihat bagaimana badan membuang lemak secara slowly but surely, jangan lupa gunakan weight loss tracker card yang anda dapat ketika membeli GC PLUS. Perhatikan juga perbezaan ukuran pinggang pada Day 1 dan Day 10. Pengurangan ukuran pinggang adalah petunjuk bahawa body fat telah berjaya dibuang sedikit demi sedikit. Sementara stok measuring tape masih ada, dapatkan GC PLUS sekarang.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart