Kenapa bersenam bukan pilihan terbaik untuk kurus?

Senaman bagus untuk kesihatan, tetapi bersenam sahaja tidak mencukupi untuk menurunkan berat badan. Ini kerana, badan akan mencapai weight plateau yang mana hanya dengan perubahan diet sahaja mampu membakar kalori ketika itu, bukan senaman. Terdapat banyak bukti bahawa senaman memastikan badan dan minda kita sihat, itu kami tidak nafikan. Tetapi dalam weight loss journey, seseorang perlu memberi tumpuan kepada diet, terutamanya untuk mencegah berat badan bertambah semula ketika sudah kurus. Walaupun 100% tenaga yang kita perolehi datang daripada makanan, kita hanya boleh membakar kira-kira 10-30% daripadanya dengan aktiviti fizikal. Maksudnya, jangan mengharapkan kehilangan banyak berat badan dengan meningkatkan senaman sahaja.

Walaupun senaman penting untuk kesihatan keseluruhan, jumlah dan apa yang kita makan memberi kesan yang lebih besar pada ukur lilit pinggang. Saintis telah lama membuktikan bahawa badan tidak membakar kalori ketika bersenam sahaja, malah setiap masa! Untuk jantung berdegup, buah pinggang menapis bahan buangan, otak berfungsi, mencernakan makanan - segalanya memerlukan tenaga. Ramai yang tidak tahu, badan sebenarnya membakar lebih banyak kalori ketika kita sedang berehat (akibat penggunaan tenaga oleh organ dalam badan). Badan membakar kalori antara 70-80% untuk menjalankan fungsi organ badan, manakala selebihnya dibakar ketika bersenam. Bayangkan hanya 20-30% sahaja kalori dibakar ketika bersenam!

Sebab itulah seseorang yang rajin bersenam mengeluh melihat berat badan yang tidak turun banyak sedangkan banyak kalori yang dihabiskan ketikan di gym. You know why? Sebab ketika bersenam membakar 700 kalori sehari, kalori dari makanan yang dimakan pada hari itu mungkin 1000 kalori. Dan anda jangan lupa, badan seseorang tidak boleh makan kurang dari 1000 kalori. Jika makan kurang dari 1000 kalori, badan berhenti membakar kalori kerana menyangkakan anda sedang dalam kebuluran, maka ia mahu meyimpan tenaga untuk anda. Jadi, bersenam 700 kalori, makan 1000 kalori. Sebab itu bersenam bukanlah pilihan tepat untuk menurunkan berat badan. Bersenam adalah untuk sihat.

Macamana sekalipun, DIET adalah pilihan terbaik untuk menurunkan berat badan. Tetapi, berdiet memerlukan seseorang untuk mengawal makanan. Mengawal makanan sesungguhnya sangat susah. Sebab itulah GC PLUS mengurangkan rasa lapar, dan memanjangkan rasa kenyang. Pembebasan serotonin ketika mengambil GC PLUS membuatkan hormon kortisol dan hormom ghrelin 'disimpan', maka kurang merasa lapar
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart