Bolehkah Kurang Tidur Menyebabkan Diabetes?

When it comes to serious health problems seperti diabetes, kita cenderung menyalahkan makanan dan keturunan. Apa yang ramai tidak tahu, kurang tidur yang berkualiti juga dikaitkan sebagai punca diabetis. Diabetes jenis 2 adalah diabetes yang paling biasa, yang mana badan tidak menggunakan insulin dengan betul. Diabetes jenis ini dirawat dengan mengubah gaya hidup, mengambil ubat, dan suntikan insulin.

Insulin adalah hormon yang mengawal tahap gula darah supaya badan boleh menggunakan gula daripada makanan. Sel-sel badan memerlukan gula untuk tenaga, tetapi gula tidak boleh masuk terus ke kebanyakan sel. Jadi, insulin memberi isyarat kepada sel apabila mereka perlukan gula dan boleh menyerapnya.

Tidur yang tidak cukup membuatkan badan kurang menghasilkan insulin. Tidur yang tidak cukup juga menghasilkan banyak hormon kortisol. Hormon kortisol adalah hormon stress. Hormon kortisol membuatkan kita kekal terjaga (susah tidur) sambil menghalang insulin melakukan tugasnya. Akibat daripada itu, terlalu banyak gula (glukosa) kekal dalam aliran darah kita, yang meningkatkan risiko menghidap diabetes. Tidur yang berkualiti pada waktu MALAM adalah penting untuk pemulihan sel badan di samping mengekalkan sensitiviti insulin.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart