Bagaimana nak tahu jika anda SKINNY FAT?

Hanya kerana kita mempunyai BMI "normal", tidak semestinya kita sihat. Looking beyond weight adalah penting untuk memahami apa yang berlaku dalam badan. Skinny fat adalah “normal-weight obesity”, iaitu seseorang yang mempunyai berat badan normal tetapi ada masalah kesihatan yang tidak disedari. Bermakna, seseorang itu mungkin mempunyai berat badan "normal" atau BMI normal tetapi mempunyai risiko untuk mendapat penyakit seperti orang gemuk.

Orang yang skinny fat kelihatan sihat, tetapi ketika buat medical checkup, ada tanda-tanda:
  • body fat meningkat
  • ukuran pinggang melebihi saiz sepatutnya
  • trigliserida tinggi (kolesterol)
  • LDL tinggi (kolesterol)
  • tahap Hemoglobin A1C tinggi (blood sugar tinggi selama 3 bulan berturut-turut)
  • tekanan darah tinggi
Walaupun BMI normal, kolesterol berpotensi untuk tinggi begitu juga blood sugar. Rutin check-up tekanan darah, kolesterol, dan gula darah adalah satu-satunya cara untuk mengetahui tahap kesihatan secara metabolik. Ada beberapa tanda amaran yang dapat membantu. Antara yang paling mudah adalah - spare tire. Lebihan lemak di bahagian perut dan pinggang adalah lebih berbahaya berbanding lemak di punggung, lengan dan paha.

Satu lagi lemak yang bahaya adalah lemak di bahagian tengah badan. Ia adalah punca segala kerosakan bermula dari ketahanan insulin hingga ke keradangan protein. Lemak jenis ini tidak kelihatan sama sekali, jadi mudah diabaikan. Tanda lemak ini sedang bertambah dalam badan adalah ketika seluar mula terasa lebih ketat di pinggang.

Ketika seluar mula ketat, ketahuilah bahawa lemak perut dan lemak visceral sedang bertambah. Bahaya besar bagi seseorang yang skinny fat adalah kelebihan lemak viseral. Walaupun kita lebih concern dengan lemak perut yang mudah dilihat, lemak viseral yang terletak lebih dalam dan mengelilingi organ dalaman jauh lebih berbahaya.

Lemak viseral dikaitkan dengan penyakit metabolik, bahkan orang yang mempunyai BMI "normal" juga ada lemak visceral yang banyak. Just because we don't see, don’t assume it doesn’t exist. Orang kurus masih boleh mempunyai body fat yang tinggi dan selalunya bila tidak berlebihan berat badan, mereka cenderung makan apa sahaja.

Mula-mula sekali, go check kolesterol. Jika kolesterol tinggi, itu petanda lemak sedang menumpuk di bahagian organ dalaman dan saluran darah. Tekanan darah tinggi is on the wayyyy.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart