Apa agaknya faktor penyebab kegemukan?

Depending on how you look at it, kegemukan boleh disebabkan oleh psikologi, sosial, faktor persekitaran atau genetik. Kegemukan sebenarnya adalah hasil interaksi antara semua faktor ini. But for the moment kami akan terangkan setiap faktor ini secara berasingan.

Kita mulakan dengan faktor psikologi. Sebahagian orang makan berlebihan daripada apa yang sepatutnya. Kita sebut sebagai comfort eating or emotional eating. Orang yang terdedah kepada jenis makanan dan pemakanan sebegini makan ketika kecewa, makan ketika tertekan, makan ketika sunyi (lonely) dan makan ketika bosan. Mereka makan bukan kerana lapar tetapi untuk menghilangkan emosi negatif.

Namun, setelah beberapa ketika makan dengan berlebihan, datang rasa bersalah, menyebabkan mereka jadi kecewa dan tertekan semula. Lalu, the cycle starts all over again. Orang yang gemuk makan berlebihan kerana bertindak balas terhadap isyarat luaran, seperti rupa atau bau makanan.

Kajian saintifik menunjukkan orang-orang yang gemuk ada tindakbalas terhadap yang sangat tinggi terhadap isyarat makanan. They should try to avoid exposure to food as much as possible. Walau bagaimanapun mengelak dari makanan amat susah untuk dilakukan. Yang jelas, psikologi setiap orang terhadap makanan adalah berbeza kerana masing-masing ada alasan mengapa mereka makan.

Kegemukan juga sangat berkait rapat dengan hubungan sosial. Orang dalam kelompok sosial yang sama mempunyai idea yang sama tentang makanan yang dimakan serta pandangan mereka terhadap bentuk dan saiz badan. Contoh, jika kawan-kawan sukakan dessert ice-cream selepas makan, chances are anda juga akan makan ice-cream. Jika kawan-kawan suka makan kek setiap petang, chances are you'll do the same even though you don't want to. To put it simply, the heavier your close friends and family are, the heavier you are likely to be.

Secara ringkasnya, walaupun kegemukan adalah disebabkan oleh makanan tetapi faktor psikologi dan sosial mempunyai peranan penting dalam penyebab kegemukan. It’s important to realize that kesemua faktor ini - makanan, psikologi, sosial dan genetik - tidak bergerak dengan sendiri melainkan mereka berinteraksi antara satu sama lain.

Maka, untuk mendapatkan perjalanan weight loss yang selesa, anda perlu bersedia untuk memahami proses ini bukanlah semudah "kurangkan makan" atau "bersenam", tetapi perlukan komitmen yang besar. GC PLUS boleh membantu anda dari segi mengurangkan rasa lapar, memberi rasa kenyang dan menambahkan jisim otot supaya lebih cepat metabolisme berlaku. Tetapi, faktor sosial dan psikologi hanya anda yang boleh menentukan.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart