Apa yang membuatkan badan GEMUK : Terlalu banyak kalori atau mengambil karbohidrat yang salah?

Penyebab asas kegemukan adalah ketidakseimbangan tenaga antara kalori yang dimakan dan kalori yang dikeluarkan. Ringkasnya, kita makan terlalu banyak atau terlalu tidak aktif, atau kedua-duanya. Dengan logik itu, ternyata apa-apa lebihan kalori samada protein, karbohidrat atau lemak boleh menyebabkan berat badan bertambah. Istilah "makan nasi putih boleh gemuk" is not valid anymore. Kerana penyelesaian masalah kegemukan adalah jelas, iaitu - kurangkan makan ATAU banyakkan beraktiviti.

The problem is, statement "kurangkan makan ATAU banyakkan beraktiviti" ini telah disebarkan selama 40 tahun, namun masalah kegemukan tetap meningkat. Why? Pertama, pemahaman kita tentang punca-punca kegemukan itu sudah difahami, tetapi mereka yang gemuk TIDAK MAHU menurunkan berat. Kedua, mereka yang gemuk TIDAK DAPAT menurunkan berat badan.

Sekiranya pilihan kedua itu benar, maka mungkin yang membuatkan kita gemuk bukanlah ketidakseimbangan kalori tetapi sesuatu yang mirip dengan kecacatan hormon. Peranan hormon insulin, khususnya dalam merangsang pengumpulan lemak. Insulin dirembeskan sebagai tindak balas terhadap glukosa (dari karbohidrat). Apabila jumlah glukosa meningkat dalam darah, pankreas mengeluarkan lebih banyak insulin yang berfungsi untuk mengawal tahap glukosa.

Insulin memberitahu sel-sel otot, organ, bahkan lemak untuk mengambil glukosa dan menggunakannya sebagai bahan bakar. Ia juga memberitahu sel lemak untuk menyimpan lemak, jangan gunakannya sekarang. Selagi tahap insulin tinggi, sel-sel lemak akan terus mengekalkan lemak, dan menggunakan glukosa sebagai sumber tenaga. 

"Adakah itu bermakna saya kena stop terus karbohidrat supaya badan akan mula menggunakan simpanan lemak untuk sumber tenaga?"

Ya, boleh. TETAPI, perlu diingat bahawa otak manusia berfungsi dengan baik hanya dengan kehadiran karbohidrat. Otak adalah pusat kawalan sistem badan. Sekiranya otak tak berfungsi dengan baik, hormon akan terganggu juga. Sebab itulah dalam menurunkan berat badan, tidak ada satu keadah yang sesuai untuk semua orang kerana ia bergantung kepada badan individu itu sendiri. Bukan semua orang yang bersenam bersama-sama dalam tempoh yang sama akan turun berat badan yang sama. Bukan semua orang yang mengamalkan puasa dengan menu berbuka yang sama akan mendapat berat badan akhir yang sama. Dan bukan semua orang yang menggunakan GC PLUS akan turun berat yang sama pada 10 hari pertama.

Dalam menurunkan berat badan, you need to feel comfortable with the method you choose. Jalaninya dengan tenang, tanpa rasa stress. Dari situ anda akan kenal badan dan mendapat 'rentak' untuk menurunkan berat badan. Slowly but surely.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart