Adakah kegemukan suatu penyakit keturunan?


Setiap orang yang telah cuba menurunkan berat badan berkali-kali tetapi gagal will be familiar dengan rasa kecewa. Memang sangat mengecewakan bila orang yang kurus boleh makan apa sahaja yang mereka mahu, sedangkan yang gemuk walau sudah berdiet, berat masih tak turun banyak.

Dari sudut genetik, ada penjelasannya.

Sudah wujud kajian yang membandingkan genetik orang gemuk dengan orang kurus. Boleh baca analisi ini dalam jurnal PLOS GENETICS. Dalam kajian ke atas 14,000 orang, sebanyak 74% orang yang kurus mempunyai ahli keluarga yang kurus. Mereka mendapati orang yang sentiasa kurus walau makan apa sahaja mempunyai beban genetik yang rendah.

Ini bermakna, orang yang pernah gemuk kemudian kurus akibat berdiet, berpotensi untuk menjadi gemuk semula sekiranya skip diet. Ini kerana mereka tidak memiliki beban genetik rendah secara semulajadi.

People can be thin for different reasons. Sesetengah orang sengaja tidak mahu makan. Sesetengah orang makan seperti biasa tetapi berat badan tidak terlalu bertambah. Sesetengah yang lain terpaksa skip makan nasi, atau certain food baru boleh kurus.

Bagi yang perlu berdiet untuk mengurangkan berat badan, mengekalkan penurunan berat badan adalah tugas yang sukar. Beberapa kajian mendapati 50% orang yang berjaya menurunkan berat badan kembali kepada BMI asal (gemuk) dalam tempoh 5 tahun. Oleh sebab mengekalkan berat badan bukanlah kerja yang mudah, seseorang perlu sesuatu untuk membuatkan weight loss journey menjadi less difficult.

Kombinasi GC PLUS dengan NUTRIJUICE membantu melancarkan dan mengurangkan rasa terbeban dalam weight loss journey anda.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart