5 cara untuk tahu samada anda gemuk.

#1 Ukuran pinggang
Kaedah terbaik untuk tahu samada badan melebihi berat ideal adalah dari ukuran pinggang. Lingkaran pinggang lebih besar dari 35 inci (wanita) dan lebih besar daripada 40 inci (lelaki) bukan sahaja memberi petanda overweight tetapi amaran tahap kesihatan.

Lingkaran pinggang di atas angka-angka itu menunjukkan lemak perut berlebihan dan lemak di sekitar organ badan bertambah. Ini meningkatkan risiko kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, dan sindrom metabolik. Untuk mengukur lilitan pinggang, yang diperlukan hanyalah pita pengukur. Letakkan di bahagian atas tulang pinggul, bawa ke keliling perut. Pastikan pita lalu di atas pusat.

Sebab itulah weight lost tracker card kami ada ruangan untuk anda catat ukuran pinggang hari pertama menggunakan GC PLUS dan hari ke-10. Kerana dalam tempoh 10 hari, jika konsisten dengan GC PLUS, ukuran pinggang akan menyusut. Lemak badan tidak diukur dengan penimbang berat badan tetapi pita pengukur. Penimbang berat memberi angka berat badan keseluruhan sedangkan yang kita mahukan adalah penuruna berat lemak, bukan berat air atau otot.

We do not condone body shaming but we also cannot condone people pretending that obesity is healthy. Beauty may be skin deep but fat deposits go all way to your internal organs. We are sorry, but gemuk is not awesome.

#2 Berdengkur
Berdengkur dengan berlebihan may be a good reason to check your weight. Jika kerap berdengkur dan jarang tidur nyenyak, you may suffer from sleep apnea. Sleep apnea adalah keadaan yang menyebabkan pernafasan berhenti berulang kali ketika sedang tidur. Ini boleh menyebabkan kehilangan oksigen dan keletihan semasa bangun tidur.

Kebanyakan orang dengan sleep apnea cenderung berdengkur kerana saluran udara tersumbat. Apabila badan menyimpan lemak di leher, ia menyempitkan saluran udara menyebabkan pernafasan tersekat atau berhenti bernafas.

#3 GERD atau pedih ulu hati yang kerap
Pertambahan berat badan walaupun sedikit, boleh meningkatkan jumlah asid refluks. Lebih daripada 1/3 individu yang berlebihan berat badan dan obese mendapat GERD.

#4 Sakit sendi
Obesiti adalah faktor osteoartritis (arthritis yang paling biasa). Osteoartritis menyebabkan kemerosotan sendi. Berat badan yang bertambah memberi tekanan yang lebih pada semua sendi. Jika mengalami sakit lutut, pinggul, atau sakit belakang, mungkin ini tanda masalah berat badan.

#5 Keletihan yang melampau
Berat berlebihan memberi tekanan tambahan pada organ termasuk paru-paru. Jika tugas mudah, seperti membersihkan bilik menyebabkan keletihan, sesak nafas, atau kesukaran bernafas, mungkin ada kaitan dengan berat badan.

Individu yang berlebihan berat badan dan gemuk ada risiko yang lebih tinggi untuk menghidap asma. Masalah berat badan menyebabkan keradangan saluran udara dan menyukarkan pernafasan. Jadi, sekiranya ada tanda-tanda ini pada diri, semak semula berat badan:
  • Ukuran pinggang
  • Berdengkur
  • Kerap pedih ulu hati
  • Sakit sendi
  • Selalu letih
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart