Macamana nak pastikan muka kekal bersih.

Mencuci muka adalah lebih dari sekadar membasuhnya dengan sabun dan air. Kulit pada wajah adalah berbeza dari kulit pada seluruh badan, jadi ia memerlukan rawatan yang berbeza. Ia juga kulit yang semua orang akan nampak dulu, sebab tu ramai yang lebih 'concern' dengan penjagaan muka.

 .

 .

Mengekalkan wajah yang bersih setiap hari.

1. Pastikan dulu kulit muka korang jenis apa. Kering, berminyak atau normal? Ini penting, supaya dapat pilih produk yang betul kerana bukan semua produk penjagaan wajah sesuai untuk semua orang. Bukan salah pada produk, tapi salah pada kita kerana tak faham jenis kulit sendiri. 

2. Jika kulit korang adalah dari jenis kulit normal, itu maknanya kulit itu seimbang dari segi kelembapan, minyak dan ketahanan. Kulit muka yang sepatutnya adalah seperti ini. 

3. Kulit muka korang adalah kategori berminyak sekiranya wajah korang kelihatan berkilat, berminyak dan muka cepat berminyak walaupun baru saja beberapa jam cuci muka. 

4. Kulit muka kering cenderung untuk berkerak dan bersisik.

5. Kulit anda kategori kulit sensitif kalau ia terasa tegang atau gatal atau menunjukkan reaksi alahan bila menggunakan pencuci muka yang ada bahan kimia tertentu.

6. Kebanyakkan orang mempunyai kulit muka kombinasi dimana sebahagian kawasan berminyak dan sebahagian kawasan lain kering.

 .

 .

Gunakan pencuci muka yang 'simple', pastikan wajah dicuci 2 kali sehari.

1. Pastikan bersihkan muka setiap pagi dan petang/malam.

2. Kulit setiap orang tak sama. Adakalanya perlu mencuba beberapa jenis pencuci muka untuk pastikan mana satu yang lebih serasi. Apa yang penting pencuci muka tu mestilah mampu membersihkan muka dari kotoran, kuman dan minyak berlebihan tanpa menyebabkan kehilangan "healthy oil" kulit. 

3. Cara nak cari pencuci muka berdasarkan jenis kulit, seberapa kerap korang gunakan makeups dan berapa kerap korang bersenam. Eh, apa kena mengena dengan bersenam pulak ni?

4. Contohnya, kalau kulit jenis berminyak, cari pencuci muka yang rendah pH kerana is lebih berkesan menanggalkan minyak berlebihan. Semakin kerap kita bersenam, semakin banyak peluh, kotoran dan minyak terhasil, jadi pemilihan pencuci muka rendah pH amat sesuai untuk golongan ni.

5. Kalau kulit jenis sensitif, elakkan guna pencuci muka yang terlalu banyak bahan kimia. Cari yang gunakan bahan semulajadi.

6. Elakkan guna sabun mandi kerana ia boleh menanggalkan "healthy oil" kulit.

 .

 .

Keringkan muka dengan cara menyentuh kulit muka dengan lembut (menggunakan tuala).

1. Jangan keringkan muka dengan menggosok, tapi sentuhan lembut (pat), kerana kulit muka sangat sensitif.

2. Pastikan tuala yang digunakan bersih, kalau tak, korang akan pindahkan bakteria masuk ke dalam kulit semula.

 .

 .

Elakkan menyentuh kulit muka.

1. Sentuhan pada kulit muka akan buatkan bakteria (pada tangan) masuk semula ke dalam liang muka. Inilah punca keradangan.

2. Kalau perlu sangat sentuh muka (semasa nak sapu makeup), basuh tangan terlebih dulu dan pastikan tangan tak berminyak.

3. Elakkan muka bersandar pada barang-barang yang mengumpul sebum dan sisa kulit seperti telifon. 

 .

 .

Gunakan kosmetik sesuai dengan kulit.

1. Cuba cari makeup yang "non-comedogenic" atau "non-acnegenic", sebab ia direka untuk bantu mencegah jerawat.

2. Jangan juga kosmetik yang dah lama.

3. Lebih selamat guna kosmetik 'mineral based' atau 'water based'.

 .

 .

Minum banyak air.

1. Paling kurang 8 gelas sehari. Tak semestinya air masak. Yang penting minum air jangan kurang dari 8 gelas. Aie sirap pun boleh.

 .

 .

Makanan yang sihat.

1. Sayur dan buah yang cukup akan buatkan korang hilang rasa mengidam terhadap jajan dan makanan manis. Kalau masih ada cravings, itu maknanya badan tak cukup sayur dan buah.

2. Ambik produk tenusu rendah lemah contohnya yogurt. 

3. Makan makanan yang ada antioksidan yang tinggi seperti bawang putih dan buah delima (Nutrijuice ada kedua-dua ini). 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart