Kayap & Kurap

Kayap adalah jangkitan pada saraf dan disebabkan oleh virus yang sama yang menyebabkan chicken pox. Siapa pernah kena chicken pox, ada potensi untuk dapat kayap juga. Virus chicken pox belum benar-benar hilang walaupun kita dah pulih dari chicken pox. Sesetengah virus masih kekal aktif di bahagian saraf, tapi ianya tak merbahaya. Atas sebab yang tak dapat dipastikan, virus ini boleh membiak semula. Virus ini akan bergerak sepanjang saraf pada kulit dan menyebabkan kayap.

Selalunya, manusia dapat kayap sekali saja seumur hidup. Tapi ada juga yang dapat lebih dari sekali. Walaupun tak ada penawar untuk kayap, rawatan segera boleh bantu mempercepatkan penyembuhan dan mengurangkan risiko komplikasi. Penyakit kayap yang dibiarkan tanpa rawatan yang betul, lama-kelamaan akan membawa risiko strok atau serangan jantung. Nak rawat kayap dengan barang-barang di rumah sahaja boleh ke? Boleh. Gunakan lidah buaya (aloe vera). Lidah buaya ni ala-ala superhero semulajadi. Ambil gel lidah buaya tu, lepas tu sapu dengan lembut kat kawasan kayap. Ia boleh melembapkan kulit yang kering dan meredakan gatal-gatal.

Itu kayap. Kalau kurap macamana pula? Dalam english, kurap dinamakan ringworm. Ia bukan disebabkan oleh cacing, tetapi kulat (fungus). Kurap boleh menjangkiti manusia dan juga haiwan. Ia bermula dengan tompokan merah pada satu kawasan saja dan boleh merebak ke kawasan badan yang lain. Fungus yang menyebabkan kurap selalunya ada pada tanah. Jadi, kalau tersentuh dengan tanah yang ada fungus ini, ataupun tersentuh barangan yang ada fungus tersebut, kita akan dijangkiti kurap.

Sesiapa saja boleh dapat kurap. Kurap sangat senang berjangkit. Kanak-kanak yang suka main pasir atau mereka yang membela kucing, lebih berisiko mendapat kurap. Kurap lebih mudah tersebar melalui perkongsian sikat rambut, berkongsi tempat tidur (berkongsi cadar), tuala, mainan, bekas makanan, mandi di swimming pool, etc. Memandangkan kurap adalah jangkitan fungus, rawatan terbaik adalah dengan menggunakan krim yang ada Polysorbate dan Glycerin.

Tapi kan, dalam Cleansing Gel juga ada aloe vera dan glycerin. Apa kata, sambil-sambil sapu ubat yang doktor bagi, apply Cleansing Gel di kawasan terjejas semasa mandi.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart