Bagaimana jerawat terbentuk di bawah kulit.

Jerawat yang terbentuk di bawah kulit sering dirujuk sebagai "jerawat buta" atau "jerawat kistik." Ia berkembang apabila folikel rambut tersumbat dengan sel kulit mati, minyak (sebum), dan bakteria. Kelenjar sebum dalam kulit menghasilkan minyak (sebum) untuk menjaga kelembapan kulit. Namun, kelenjar-kelenjar ini boleh menghasilkan minyak dalam jumlah yang berlebihan, menyebabkan liang pori tersumbat.

Kulit kita secara semulajadi mengeluarkan sel-sel kulit mati, yang biasanya bergerak ke permukaan kulit dan mengelupas. Apabila sel-sel kulit mati ini tidak dibuang dengan berkesan dan kemudiannya bercampur dengan minyak berlebihan (sebum), mereka boleh memyumbat liang pori. Liang pori yang tersumbat mencipta persekitaran di mana bakteria boleh berkembang. Bakteria ini biasanya hadir di kulit tetapi boleh berkembang dengan cepat dalam folikel yang tersumbat. Apabila bakteria berkembang, ia mencetuskan tindak balas imun dalam tubuh, menyebabkan keradangan di kawasan yang terjejas.

Keradangan ini menyumbang kepada kemerahan, pembengkakan, dan kesakitan yang dikaitkan dengan jerawat. Dalam beberapa kes, keradangan berlaku pada lapisan dalam kulit, membentuk kista. Kista adalah poket tisu yang dipenuhi dengan nanah. Jerawat jenis ini amat menyakitkan dan boleh bertahan untuk jangka masa yang panjang. Berbeza dengan jerawat biasa yang mempunyai whitehead atau blackhead, jerawat di bawah kulit tidak mempunyai liang pori yang kelihatan di permukaan kulit. Inilah sebabnya mengapa ia dikenali sebagai "jerawat buta".

Merawat jerawat di bawah kulit adalah mencabar kerana kedalaman mereka dan ketiadaan liang pori. Disebabkan itulah, selalunya untuk rawatan jerawat buta, adalah baik untuk berjumpa dengan dermatologist. Untuk kes jerawat yang biasa, bolehlah mencuba Cleansing Gel GreenAard.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart